Планування та організація спостережень з дітьми дошкільного віку
Кожен вихователь дошкільного навчального закладу знає, яку унікальну можливість в роботі з дошкільниками надає прогулянка. Адже вона сприяє оздоровленню малят, збагаченню їх знань про природу та різноманітні явища, проведенню дослідницької діяльності, де матеріал надає сама матінка-природа, а також сприяє розвитку уваги, пам'яті, уяви.
Згадуючи слова В. О. Сухомлинського: «Дитина за своєю природою — допитливий дослідник, відкривач світу, тож нехай перед нею відкривається чудовий світ в живих фарбах, яскравих і тремтливих звуках, в казці, грі, творчості, красі», — можна зробити висновок про те, що саме прогулянка допоможе дитині пізнати світ у всій його красі.
Алгоритм планування спостережень на прогулянці
1. Впродовж дня планується три спостереження: вранці, на денній та вечірній прогулянці. Якщо прийом дітей проводиться в групі і вечірня прогулянка не проводиться, то плануються довготривалі спостереження в групі.
2. Перспективний план: зміни в неживій природі. В календарному плані зазначається за чим будете спостерігати – вітер, сонце, температура повітря, опади, стан піску та ґрунту. Спостереження за погодою планується щоденно і заноситься в календар погоди.
3. Перспективний план: зміни в живій природі. В календарному плані зазначається за чим будете спостерігати – дерева, кущі, квіти, інші рослини; тварини – кішка, собака, птахи, комахи (метелик, комар, муха, хрущ, жук-сонечко, бджола, коник-стрибунець та інші), земноводні (дощовий черв’як, равлик, жаба), мешканці живого куточка в групі.
4. Перспективний план: діяльність людей. В календарному плані – праця дорослих, рух транспорту, ігри дітей іншої групи, школярі; турбота про здоров’я – одяг людей та дітей в певну пору року, норми поведінки в різні пори року.
5. Перспективний план: планується проведення дослідів, обстеження та практичної діяльності дітей.
6. Перспективне та календарне планування: ознайомлення дітей з Червоною книгою України та проведення розвивальних ігор екологічної тематики.
7. Перспективне і календарне планування: при плануванні та організації спостереження за вечірнім небом або сутінками обов’язково дати дітям елементарні знання про Всесвіт, сонячну систему та її планети, Місяць – супутник Землі, безліч зірок, що за допомогою телескопів можна побачити зорі, планети, Місяць.
8. Календарне планування: хвилинка милування проводиться 1-2 рази на тиждень.
9. Календарне планування: використання під час організації спостереження художнього слова – вірші, загадки, народні прикмети, прислів’я та приказки.
10. Календарне планування: плануються дидактичні ігри та робота в зошитах «Пізнай природу і себе в ній», автор З.Плохій (на заняттях з розділу «Скарбничка природи» або в другу половину дня при організації спостережень).
11. Спостереження за рідкісними природними явищами (густий туман, іній, паморозь, завірюха, веселка, злива, грім і блискавка) проводиться позапланово і відмічається в календарі погоди.
Орієнтовне планування прогулянок
Коментарi