Планування та організація спостережень з дітьми дошкільного віку

Кожен вихователь дошкільного навчального закладу знає, яку унікальну можливість в роботі з дошкільниками надає прогулянка. Адже вона сприяє оздоровленню малят, збагаченню їх знань про природу та різноманітні явища, проведенню дослідницької діяль­ності, де матеріал надає сама матінка-природа, а також сприяє роз­витку уваги, пам'яті, уяви.

Згадуючи слова В. О. Сухомлинського: «Дитина за своєю при­родою — допитливий дослідник, відкривач світу, тож нехай перед нею відкривається чудовий світ в живих фарбах, яскравих і тремт­ливих звуках, в казці, грі, творчості, красі», — можна зробити ви­сновок про те, що саме прогулянка допоможе дитині пізнати світ у всій його красі.

Алгоритм планування спостережень на прогулянці

1. Впродовж дня планується три спостереження: вранці, на денній та вечірній прогулянці. Якщо прийом дітей проводиться в групі і вечірня прогулянка не проводиться, то плануються довготривалі спостереження в групі.

2. Перспективний план: зміни в неживій природі. В календарному плані зазначається за чим будете спостерігати – вітер, сонце, температура повітря, опади, стан піску та ґрунту. Спостереження за погодою планується щоденно і заноситься в календар погоди.

3. Перспективний план: зміни в живій природі. В календарному плані зазначається за чим будете спостерігати – дерева, кущі, квіти, інші рослини; тварини – кішка, собака, птахи, комахи (метелик, комар, муха, хрущ, жук-сонечко, бджола, коник-стрибунець та інші), земноводні (дощовий черв’як, равлик, жаба), мешканці живого куточка в групі.

4. Перспективний план: діяльність людей. В календарному плані – праця дорослих, рух транспорту, ігри дітей іншої групи, школярі; турбота про здоров’я – одяг людей та дітей в певну пору року, норми поведінки в різні пори року.

5. Перспективний план: планується проведення дослідів, обстеження та практичної діяльності дітей.

6. Перспективне та календарне планування: ознайомлення дітей з Червоною книгою України та проведення розвивальних ігор екологічної тематики.

7. Перспективне і календарне планування: при плануванні та організації спостереження за вечірнім небом або сутінками обов’язково дати дітям елементарні знання про Всесвіт, сонячну систему та її планети, Місяць – супутник Землі, безліч зірок, що за допомогою телескопів можна побачити зорі, планети, Місяць.

8. Календарне планування: хвилинка милування проводиться 1-2 рази на тиждень.

9. Календарне планування: використання під час організації спостереження художнього слова – вірші, загадки, народні прикмети, прислів’я та приказки.

10. Календарне планування: плануються дидактичні ігри та робота в зошитах «Пізнай природу і себе в ній», автор З.Плохій (на заняттях з розділу «Скарбничка природи» або в другу половину дня при організації спостережень).

11. Спостереження за рідкісними природними явищами (густий туман, іній, паморозь, завірюха, веселка, злива, грім і блискавка) проводиться позапланово і відмічається в календарі погоди.

Орієнтовне планування прогулянок

ОСІННІ ПРОГУЛЯНКИ

Вересень: Осінній передзвін. Що нам осінь принесла? (подорож до городніх грядок). Вітер-вітерець. У сонечка в гостях. Осінній букет. Хто в хустині червоненькій? (горобина). Туман.

Жовтень: Світ навколо нас (екскурсія до парку). Спостереження за кущами шипшини. З неба хмаронька спустилась. Світ неживої природи. Чарівний світ комах. До зустрічі, пташки! Живі краплинки.

Листопад: Похмурий листопад. Про що розповів нам листочок. Спостереження за інеєм. Праця дорослих. Небо і зорі. Горобчики-стрибунці.

ЗИМОВІ ПРОГУЛЯНКИ

Грудень: На зустріч із зимою. На хмаринці до неба. Подорож з вітерцем, або Як рухається повітря. Куди кличе стежинка (цільова прогулянка до парку). З гостинцями до годівнички. Перший сніг випав на поріг. Чарівні сліди кличуть (екскурсія до зимового лісу).

Січень: На вершину зими. На гостину до синички. Зимонька-зима хуртовину привела. Протопчемо доріжку. До ялинки та її друзів. Про що розповідає крижинка? На пошуки Сніговика (екскурсія до водойми).

Лютий: Чому лютий лютує? Екскурсія до проїжджої частини дороги. Чому плаче бурулька. Зустріч із казкою. Мандруємо за сніжком. На пошуки сонечка.

ВЕСНЯНІ ПРОГУЛЯНКИ

Березень: Закликаємо весноньку. Бурульки-цокотульки. Сонечко, дружок, швидше розтопи сніжок! Пролісок (прогулянка до гаю). Котики-воркотики. Про що співають пташки? Ліс прокинувся.

Квітень: Куди летять хмаринки. Праця людей навесні. Бруньки. Весняний дощик. Травичка-муравичка та жовті кульбабки. В гості до берізки. Ластівко, ластівко!

Травень: Святкове вбрання для вишеньки та яблуньки (подорож до фрук­тового саду). Зустріч із бджілкою Майєю. Пахощі весняних квітів. Друзі мурахи. Подорож до водойми. Чарівні метелики.

ЛІТНІ ПРОГУЛЯНКИ

Червень: Завітаємо до неживої природи. Прогулянка парком. Подорож на луки. Красуня берізка. Раз краплинка, два краплинка. Пісок-чарівничок.

Липень: Подорож до неживої природи. Вітерець-пустунець. У гості до липки. Прогулянка до водоймища. Метелик — краса природи. В гості до тополі. Трава-мурава.

Серпень: На гостинах у серпня. Прикраса майданчика. Комашечки-букашечки. Проїжджа частина дороги. Ромашка лікарська. Ой ти пташечко маленька. Квітка сонця.

Кiлькiсть переглядiв: 5308

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.