Змістовне наповнення пізнавальної теми –

«Моя країна – Україна»

(консультація для вихователів)

Українознавча тема є базовою для формування світогляду та розвитку загальнолюдських цінностей дитини. Івплітати її в життєдіяльність дітей слід не одноразово, а систематично та послідовно протягом року, аби ваші вихованці могли гордо сказати, що вони — українці, і пишалися цим.

Для більшості дошкільників відчуття України як Батьківщини, а та­кож своєї приналежності до української громади не сформовано. Знання й уявлення про Україну існують відокремлено від почуттєвої сфери дитини. Але відомо, що свідомість проявляється не лише в знаннях, а передусім у ставленні.

Що ж виходить? Не пропущені крізь серце, а формально засвоєні знання-штампи, що просто існують у голові як готові відповіді на запитання, не фор­мують почуття людської, громадянської, національної гідності (саме в такій послідовності!) дошкільників, хоча їх може бути й достатньо. А от емоційно на­сичені дії батьків чи інших значущих дорослих формують їхню чітку життєву позицію. Бо ж діти, як губка, вбирають все, у тому числі й негативне.

Основні тематичні напрями

Тема «Моя країна — Україна» сьогодні є актуальною як ніколи, адже запропонована вона в не найбільш сприятливий для нашої Батьківщини час. І найкраще, що можуть зробити вихователі для своєї країни, — це активно включитись разом з дітьми у проживання цієї теми.

У межах теми дітям варто допомогти відкрити для себе особливості побуту українського народу (житла, одягу предметів побуту, народних ігра­шок), українські народні ремесла, засвоїти народну й державну символіку, а також поринути у вир українських свят та відчути свою єдність із Батьківщиною.

Проживати тему пропонуємо за такими тематичними напрямами:

  • Я і Україна.
  • Усе, чим пишаюся, — народна творчість.
  • Народні ігри й іграшки.
  • Віночок українських свят.
  • Державні і народні символи.

Окреслимо основні аспекти проживання теми з дошкільниками. А її змістове наповнення за вказаними напрямами та основні форми роботи з дітьми подані у вигляді інтелектуальної карти далі в журналі.

Я і Україна

Формування та становлення в дошкільників відчуття приналежності до своєї країни це дуже важливо Ось фрази, що мають бути передусім прийняті дитячим серцем, а не лише формально засвоєні на словах:

- «Моя країна, її минуле й сьогодення гідні поваги. Я маю бути гідним громадянином своєї країни»; а «Україна — моя країна. Від мене також залежить, якою вона буде»; я «Я не можу чинити погано/немилосердно/не­чесно/неправедно), бо я українець»; (ідеться про громадянську категорію, а не національну);

- «Я люблю своє місто/ село й хочу, щоб воно було красивим, тому не буду смітити/руйнувати/ паплюжити тощо».

Що ж необхідно для такого прийняття? Передусім важливо забезпечити умови для емоційного проживання і засвоєння дітьми загальнолюдських, громадянських і національних цінностей. З цією метою ми виокремили тематичний напрям «Я і Україна». Проаналізувавши вклад видатних українців в становлення та розвиток своєї країни та оцінивши свої здібності й таланти, діти відчують себе невід'ємною частинкою України, а водночас і єдність усього українського народу.

Важливо допомогти дошкільникам навчитися любити свою Батьківщину не «гуртом», а «в роздріб», зростати гідними та свідомими громадянами своєї країни. А зробити це можна лише на основі широкої поінформованості про історію, традиції, культуру України. Водночас, щоб діти не залишилися на рівні засвоєння інформаційних кліше, важливо не просто інформувати їх, а забезпечити максимальне включення самих дошкільників у процес відкриття й засвоєння знань, наситити пізнавальний процес емоційним переживаннями, збагатити світлими, простими і приємними для дітей образами. Це надзвичайно важливо нині, коли наша країна переживає не найкращі часи.

Усе, чим пишаюся, — народна творчість

Визначаючи основні напрями теми, ми врахували надзвичайну роль народних традицій та обрядів у вихованні дітей дошкільного віку. Адже вони повертають дітей до цінностей предків, створюють позитивний настрій, розкривають основи правомірної поведінки, навчають вияву терплячості щодо всього живого.

Зокрема звертаємо увагу дітей на розмаїття народної творчості. Різьбярство, лозоплетіння, гончарство, музика, література, вишивання, писанкарство, живопис — це далеко не повний перелік ремесел, якими споконвіку славився український народ.

Зі скарбницею української народної творчості ознайомлюємо дошкільників під час розглядання ілюстративного матеріалу, енциклопедій. Проводимо заняття на основі навчально-методичного комплекту «Сонечко мандрує Україною», організовуємо майстер-класи з гончарства, вишивання, ло­зоплетіння; відвідуємо виставки предметів народних ремесел, сімейних реліквій тощо.

Народні ігри та іграшки

Цей тематичний напрям нерозривно пов'язаний із попереднім. Адже народні ігри й іграшки теж є продуктом народної творчості. Вони поєднують у собі життя і побут народу, його звичаї та традиції, а також, звісно, багату історію та невичерпний творчий потенціал.

Українські народні ігри та іграшки надзвичайно різноманітні та мають свої регіональні особливості. На весь світ відомі косівські й опішнянські іграшки, унікальні ляльки-мотанки і не тільки.

За допомогою народних ігор та іграшок діти опановують перші елементи грамотності, ознайомлюються з фольклором, розвивають математичні здібності, тобто навчаються, граючись. А хіба це не найефективніший метод навчання? А головне — такі ігри й іграшки сприяють утвердженню національної самобутності й менталітету маленького українця.

Віночок українських свят

Значну увагу в межах теми ми приділили календарній обрядовості. Цьому присвятили тематичний напрям «Віночок українських свят».

Залучення дітей до створення власного святкового календаря, підготовки і відзначання різних свят пробуджує в них любов до рідної землі, повагу до людей праці, формує вміння плідно працювати, шанувати історію та збагачувати культуру свого народу. Участь дошкільників у народних святах (Масляна, Івана Купала, Свято врожаю тощо) сприятиме тому, що вони глибше відчуватимуть нерозривність із рідною природою, намагатимуться власною працею примножувати багатства свого краю, прагнутимуть зберігати та розвивати трудові та святкові традиції.

Не менш важливо ознайомлювати дошкільників із державними святами, як-от: День Конституції, День Незалежності тощо, в ігровій формі пояснюючи їх значення в історії нашої держави.

Діти залюбки долучаються до проведення літературно-музичних розваг, вивчення пісень, виготовлення подарунків. Під час ознайомлення з традиціями та звичаями відзначання свят дошкільники мають змогу збагатити свої емоційні враження та знання про довкілля, зокрема близьких людей, Батьківщину.

Державні і народні символи

Символіка — це своєрідна візитівка держави на міжнародній арені. Чимало символів є у нашої країни, що свідчить про її багату історію та високодуховний народ. Це і вишитий рушник, заквітчаний віночок, барвисті вишиванки. А ще — верба і калина, без яких, як кажуть у народі, «нема України».

Найліпше ознайомлювати дошкільників із державними та народними символами шляхом читання художніх творів, легенд, вивчення віршів. Адже складно знайти більш точне та водночас доступне для дошкільників пояснення цих понять. Ну і, звісно, залиште час для дитячої творчості. Запропонуйте дошкільникам пояснити, наприклад, значення кольорів на нашому прапорі або намалювати візерунок для вишиванки.

Залучаємо родину до проживання теми

Визначальна роль у засвоєнні теми «Моя країна — Україна» належить батькам. Завдання родин вихованців полягає не так у забезпеченні поінформо­ваності дошкільників, як у вихованні їхнього ціннісного ставлення до свого роду, рідного міста, країни. Тож реалізація теми передбачає широкий спектр форм роботи з батьками, залучення їх до активної участі у проектах, деякі з яких ми пропонуємо в цьому числі журналу. Спільна пошукова, творча, художньо-продуктивна діяльність дорослих і дітей країнознавчого змісту сприятиме засвоєнню знань про Україну як свою Батьківщину та формуванню основ громадянськості та патріотизму.

Наша країна — це не лише матеріальне довкілля, це передусім ми самі — її громадяни. Хочеться вірити, що наше свідоме відчуття своєї приналежності до України, щире спільне бажання бачити її сильною, мирною та щасливою допоможе здолати будь-які негаразди.

/Files/images/metodforum/konsultats_dlya_pedagogv/67148479.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 8108

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.