Сюжетно-рольова гра як оптимальна провідна діяльність

В дошкільному віці провідною діяльністю є гра (і саме сюжетно-рольова), яка на кожному етапі дошкільного віку визначає особистісне становлення, всередині якої виникають новоутворення та передумови для зародження наступних видів діяльності.

Гра як провідна діяльність відіграє визначну роль у розвитку психіки та особистості старшого дошкільника: в ній формуються довільна увага, пам’ять; розвивається розумова діяльність; вдосконалюється уява; відбувається подальший соціальний розвиток; розвиваються почуття; розвивається рольова регуляція поведінки.

Гра відіграє роль у розвитку мовлення старшого дошкільника: ігровий сюжет потребує мовленнєвого спілкування, вміння висловлюватися, обґрунтовувати думки, звертатися з пропозиціями, проханнями, вибаченнями, здатності інтонувати мову різних персонажів.

В сучасному розумінні гра – це форма діяльності в умовних ситуаціях, яка направлена на засвоєння суспільного досвіду. Встановлено, що формування особистості відбувається завдяки грі.

Гра – найбільш доступний для дітей вид діяльності. Щоб краще пізнати світ, треба навчити дітей грати і відображати у грі цей світ. У грі засвоюються знання і враження від навколишнього світу, виявляються особливості мислення та уяви дитини, його емоційність, активність, розвивається потреба в спілкуванні.

В грі дитина відчуває себе активним діячем, який постійно знаходить і відкриває для себе щось нове в навколишньому світі, і таким чином входить у цей світ, залучається до оточуючого його життя.

Щоб відчувати себе комфортно, спокійно і впевнено, кожна дитина має навчитися встановлювати зв’язки з однолітками та дорослими людьми, спілкуючись з ними в різноманітних життєвих ситуаціях.

Вільна сюжетно-рольова гра приваблює дитину тим, що у грі дитина відчуває внутрішню свободу, їй підвладні речі, дії, відносини – все те, що в практичній діяльності досягається важко. Стан внутрішньої свободи пов’язаний зі специфікою сюжетно-рольової гри – діями в уявленій, умовній ситуації. Сюжетно-рольова гра нічого не вимагає від дитини, результат гри не продуктивний. Дії в грі і результат гри є для дитини задоволенням.

Саме сюжетно-рольова гра має найбільший потенціал для творчого та особистісного розвитку дитини, в ній діти засвоюють правила комунікативної поведінки, спрямованої на партнерів у спільній діяльності; вчаться взаємодіяти з однолітками, розв’язувати комунікативні завдання. Саме в сюжетно-рольовій грі проявляються та розвиваються новоутворення дошкільного дитинства: психічні процеси, здатність до самостійної діяльності, елементи довільної поведінки, вміння підпорядковувати свої бажання логіці сюжету та правилам гри, засвоєння норм суспільної поведінки та опанування правил партнерської взаємодії.

В сюжетно-рольовій грі створюється зона найближчого розвитку, відбувається опанування соціального простору через спілкування з дорослими та однолітками.

Все це допомагає дитині навчатися самостійно планувати, виконувати та контролювати власну діяльність. Тож основними властивостями сюжетно-рольових ігор дошкільнят є самостійність, творчість, колективність.

Сюжетно-рольова гра є синтетичним видом діяльності, що інтегрує у собі різні складові особистісного розвитку дитини.

Гра як засіб навчання і виховання дітей, повинна нести їм радість. Значення гри у розвитку особистості значною мірою залежить від професіоналізму педагога, володіння ним методикою організації та керівництва дитячою грою. Щоб краще пізнати світ, треба навчити дітей грати.

Насамперед, треба подбати про той навколишній світ, який маємо відкрити дитині відповідно до програмних вимог розвитку гри дітей кожної вікової групи

Кiлькiсть переглядiв: 1280

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.