Повернутися до звичайного режиму

Роль гаджетів у розвитку мовлення дитини

Для розвитку мовлення дитини, перш за все, необхідно створити сприятливі умови. Найголовніше - якомога більше говорити з дитиною. Вона повинна постійно чути мову, звернену до неї, а не з екрану телевізора.

Для цього слід постійно коментувати всі побутові ситуації і події життя малюка. Наші діти ростуть в нових умовах тотальної зайнятості батьків, і, на жаль, їх проблеми - породження нових умов життя дорослих, їх стрімкого життя і відсутність часу. Ця зайнятість часто вибирає інновації, які, на перший погляд, можуть бути зручними і для батьків, і для дітей.

Сучасний мобільний телефон або гаджет можуть слугувати «палочкою-виручалочкою». Безумовно, за той проміжок часу, поки в руках у малюка заповітний планшет або телефон, мама встигає зварити борщ, випрати і повісити білизну, нагодувати молодшого братика, тата і навіть вигуляти собаку. Але, як правило, у дитини, яка рано пізнала принади "комп'ютерного життя ", - не тільки проблеми з мовленням, вона розкоординована, у неї яскраво виражені спалахи агресії, проблеми з харчуванням, засинанням, вона довго не може заспокоїтися при мінімальному роздратуванні.

Важливо розуміти, що мозок маленької людини розвивається в послідовності, яка передбачає якісні переходи від одного ступеня розвитку до іншого, де кожна попередня є основою подальших ступенів або стадій розвитку. Предметно-маніпулятивна діяльність - основна в періоді дитинства, за якою слідує предметна. Дитина в цей період розвивається за рахунок дослідження предметів з навколишнього світу. І в цей період реальний кубик в руках малюка безпосередньо розвиває його. Він може взяти його в руку, в рот, лизнути, кинути на підлогу, постукати їм по іншому кубику і т.п. Але кубик на екрані планшета не володіє набором властивостей, необхідних малюкові, і, природно, не може стимулювати розвиток мозку, дати розуміння властивостей і якостей предметів. Адже властивості всіх віртуальних предметів однакові - плоский гладкий екран! І гордість, з якою батьки вихваляються один одному про те, як спритно їх малюк управляється з планшетом, - абсолютно хибний посил. Тому, на думку практичного психолога К. Гольцберг, - правило номер один: до трьох років - ніяких гаджетів! Комп'ютерні ігри можна вводити в діяльність дитини тільки після того, як вона освоїла традиційні види дитячої діяльності - малювання, конструювання, сприйняття.

Коли малюк навчиться самостійно грати в звичайні дитячі ігри - рольові, маніпулятивні, моторні, логічні. Про розвиток дрібної моторики - окрема розмова. Багато хто вже знає, що розвиток дрібної моторики якимось дивним чином впливає на розвиток мови, і мами з чисто материнським завзяттям змушують малюків працювати пальчиками.

Дійсно, мозок людини влаштований так, що, говорячи простою мовою, ділянки головного мозку, що відповідають за мову і дрібну моторику, пов'язані, і, розвиваючи одну ділянку, ми стимулюємо розвиток іншого. Але дрібну моторику неможливо розвивати, не розвиваючи загальну, а це - вміння дитини вправно і скоординовано рухатися. Наприклад, кидати і ловити м'яч, стрибати, рухати синхронно руками, ходити по сходах і по "брівці". Іноді прості вправи на координацію рухів - ліплення, малювання олівцями, застібання ґудзиків, шнурування - можуть серйозно стимулювати розвиток мови.

Сучасні дослідники виявили багато чинників, які свідчать про шкоду гаджетів для дошкільників, зокрема: затримка мовленнєвого розвитку, втрата контролю над емоціями, зниження пізнавальних здібностей, зниження рухливої активності, погіршення моторики, проблеми зі сном та самотність «з машиною» на відміну від прогресу в області комунікації. Як не дивно, уникання спілкування, віддаючи пріоритет планшету, буває не тільки у дітей, а й у дорослих. На прийомі у психолога не рідко зараз можна чути скарги дітей про те, що мами з ними мало спілкуються через те, що постійно граються в планшеті.

Отже, можемо підвести підсумок: живе спілкування з дитиною дошкільного віку надзвичайно важливе для її розвитку, замінити його не можна нічим, навіть передовими інноваційними технологіями. Тож, використовувати гаджети для розвитку дитини потрібно дозовано, ретельно підбираючи ігри і визначаючи для цього недовгий проміжок часу.

Кiлькiсть переглядiв: 1487

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.