ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ,

РОЗРОБЛЕНИЙ Д. Б. ЕЛЬКОНІНИМ

Такий вид роботи виявляє вміння уважно слухати, точно ви­конувати вказівки дорослого, орієнтуватися на аркуші паперу, самостійно діяти за завданням дорослого.

Для диктанту потрібний аркуш паперу в клітинку (із зошита) з намальованими на ньому чотирма крапками, розташованими одна під одною. Відстань між крапками по вертикалі — при­близно 8 клітинок.

Завдання: перед дослідженням дорослий пояснює:

«Зараз ми будемо малювати візерунки, треба постаратися, щоб вони були гарними й акуратними. Для цього потрібно уважно мене слухати і малювати так, як я буду говорити. Я буду казати, на скільки клітинок і в яку сторону ти повинен провести лінію. На­ступну лінію малюєш там, де закінчилася попередня. Нагадай, де в тебе права рука? Витягни її в бік — куди вона вказала? (На двері, на вікно тощо). Коли я скажу, що потрібно провести лінію вправо, ти її проводиш до дверей (вибрати будь-який наочний орієнтир). Де ліва рука ? Коли я скажу, що потрібно провести лінію вліво, згадай про руки (або будь-який орієнтир ліворуч). Тепер пробуємо малювати».

Перший візерунок — тренувальний. Його не оцінюють, а перевіряють, як дитина зрозуміла завдання. «Постав олівець на першу крапку. Малюй, не відриваючи олівець від паперу: одна клітинка вниз, одна клітина вправо, одна клітинка вгору, одна клітинка вправо, одна клітинка вниз. Далі продовжуй малювати такий самий візерунок сам». Під час диктування потрібно робити паузи, щоб дитина встигла закінчити попереднє завдання. Візерунок не обов'язково продовжувати на всю ширину сторінки. У процесі виконання можна підбадьорювати, але не слід давати жодних додаткових вказівок.

«Малюємо наступний візерунок. Знайди наступну крапку, по­став на неї олівець. Готовий? Одна клітинка вгору, одна клітинка вправо, одна клітинка вгору, одна клітинка вправо, одна клітинка вниз, одна клітинка вправо, одна клітинка вниз, одна клітинка вправо. А тепер сам продовж малювати той самий візерунок».

Через 2 хвилини починаємо виконувати завдання з наступної крапки.

«Увага! Три клітинки вгору, одна клітинка вправо, дві клітинки вниз, одна клітинка вправо, дві клітинки вгору, одна клітинка вправо, три клітинки вниз, одна клітинка вправо, дві клітинки вгору, одна клітинка вправо, дві клітинки вниз, одна клітинка вправо. Тепер сам продовжуй візерунок».

Через 2 хвилини — наступне завдання: «Постав олівець на нижню точку. Увага! Три клітинки вправо, одна клітинка вгору, одна клітинка вліво, дві клітинки вгору, три клітинки вправо, дві клітинки вниз, одна клітинка вліво, одна клітинка вниз, три клітинки вправо, одна клітинка вгору, одна клітинка вліво, дві клітинки вгору.„Тепер сам продовж візерунок».

Мають вийти такі візерунки:

/Files/images/psiholog/11.jpg

Оцінка результатів

Тренувальний візерунок не оцінюють. У кожному наступному візерунку розглядають точність відтворення завдання і вміння дитини самостійно продовжити візерунок.

Диктант:

• завдання вважають гарно виконаним, якщо є точне відтворення (за нерівність ліній, «тремтячу» лінію, «бруд» оцінку не знижують);

• якщо при відтворенні допущені 1—2 помилки — середній рівень;

• низька оцінка, якщо при відтворенні є лише подібність окремих елементів або схожості взагалі немає.

Продовження візерунка

• якщо дитина змогла самостійно продовжити візерунок — без додаткових запитань — завдання виконано добре;

• невпевненість дитини, допущені помилки при продовженні візерунка — середній рівень;

• якщо дитина відмовилася продовжувати візерунок або не змогла намалювати жодної правильної лінії — низький рівень виконання.

Подібні диктанти можна перетворити на розвивальну гру. За допомогою них у дитини розвивається мислення, увага, вміння слухати вказівки, логіка.

Лабіринт

Схожі завдання часто трапляються в дитячих журналах, робочих зошитах для дошкільнят. Вони дають змогу виявити (і тренувати) рівень наочно-схематичного мислення (вміння ко­ристуватися схемами, умовними позначеннями), сприяють роз­витку уваги. Ми пропонуємо кілька варіантів таких лабіринтів.

Допоможи курчатку дістатися до квочки.

/Files/images/psiholog/12.jpg

Допоможи теляткові дійти додому.

Можна спробувати і складніші лабіринти. Можете роздрукувати їх та дати попрактикуватися дитині.

/Files/images/psiholog/13.jpg

Нагадаємо, що:

• усі запропоновані методики можуть бути використані як розвивальні ігри;

• при вступі дитини до школи не обов'язково проходити усі перераховані тести. Психологи вибирають найінформативніші та прості у виконанні;

• не обов'язково виконувати відразу всі завдання, можна розподілити їх на кілька днів.

Кiлькiсть переглядiв: 2650

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.