Шановні батьки!

Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. Як ви пам'ятаєте, у немовлятка кисті завжди стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає свої вказівні пальці в його долоні, дитина їх міцно стискає (і часом так міцно, що малюка можна навіть трохи підійняти). Втім, ці маніпуляції відбуваються на рефлекторному рівні. Ті чи інші дії дитини ще не досягли високого контролю з боку моз­ку, що у подальшому дозволятиме свідомо ви­конувати певні рухи.

Значення хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи тих предметів. З розвитком мозку цей рефлекс перетворюється в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбу­вається емоційний та інтелектуальний розви­ток малюка.

Про вплив мануальних (ручних) дій на роз­виток мозку було відомо ще в II столітті до на­шої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук і пальців (на зразок нашої «Сороки-ворони» тощо) сприяють гармоній­ному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.

Японський лікар Намікосі Токудзіро ство­рив методику оздоровчого впливу на руки. Він стверджував, що пальці мають велику кіль­кість рецепторів, які надсилають імпульси до центральної нервової системи людини. На ки­стях рук є чимало акупунктурних точок, маса­жуючи які можна впливати на внутрішні орга­ни, що рефлекторно з ними поєднані.

По насиченості акупунктурними зонами кисть не поступається вуху чи стопі. Східні медики встановили, що масаж великого паль­ця підвищує функціональну активність голо­вного мозку, масаж вказівного пальця пози­тивно впливає на стан шлунку, середнього — на кишечник, безіменного — на печінку і нир­ки, мізинця — на серце.

У Китаї поширені вправи долонь з кам'яними і металевими кульками. Попу­лярність цих занять пояснюється їх оздоров­чим і тонізуючим ефектом, що вони справля­ють на організм. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять, розумові здібності дити­ни, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і сприт­ність рук, підтримують життєвий тонус.

У Японії широко використовують вправи для долонь і пальців з грецькими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між до­лонями шестигранного олівця.

Талантом нашої народної педагогіки ство­рені дитячі ігри, забавлянки «Ладушки, ла-дусі», «Сорока-ворона», «Куй, куй чобіток» та інші. їх значення досі недостатньо осмисле­но дорослими. Переважна більшість батьків вважають, що ці ігрові заняття лише розва­жають, а не, скажімо, розвивають, оздоров­люють. Насправді ж дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку рук із розвитком мозку. Праці В. М. Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функ­ції вищої нервової діяльності, розвитку мов­лення. Прості рухи рук допомагають прибра­ти напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні по­ліпшити вимову багатьох звуків, а значить — розвивати мову дитини. Дослідження М. М. Кольцової довели, що кожен палець руки має доволі широке представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців.

Таке тренування слід розпочинати із само­го раннього дитинства.

Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного з пальців, допомагайте дитині коор­диновано і спритно ними маніпулювати. Звер­тайте увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміння­ми — тримати чашку, ложку, олівці, вмивати­ся. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити в пригорщі воду до лиця — це означає, що у нього відстає у розвитку дрібна мускулатура.

Виявивши відставання у дитини, не засму­чуйтесь. Розпочніть робити з нею пальчикову гімнастику. Ця книжка допоможе вам. Тер­піння і удачі вам у заняттях зі своїми дітьми.

Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят

Всі вправи виконуються повільно, від трьох, до п'яти разів спочатку однією, потім, другою рукою, а на закінчення — обома разом, дорослі стежать за правильною поставою кисті руки ди­тини і точністю переходу від одного руку до іншого. "Вказівки повинні бути спокійні, доброзичливі, чіткі.

Кожне заняття має власну назву, проводиться протягом кількох хвилин двічі-тричі на день.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/7.jpg

Розминка

Плаче бідне каченятко:

- Де це мама, де це татко?

- Тут підходить зайченятко –

Утішає каченятко.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/8а.jpg

Стискати в кулачки і розтуляти одразу пальці обох рук. Бажано використовувати гумові іграшки.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/8б.jpg

Погладимо кошенятко

Тепла шубка у кицюні –

Ніжна ручка у Настуні.

Настя киценьку голубить,

Бо звіряток дуже любить.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/9а.jpg

Однією, потім другою рукою зробити вправи на розслаблення пальців.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/9б.jpg

Моя сім'я

Це дідусь,

А це бабуся,

Це татусь,

А це матуся,

А малюк, звичайно, я –

Ось і вся моя сім'я.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/10а.jpg

По черзі згинати пальчики до долоньки, а зі сло­нами «Ось і вся моя сім'я» другою рукою охоплювати весь кулачок.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/10б.jpg

Наш малюк

Перший пальчик - наш дідусь,

Другий пальчик - то бабуся,

Третій пальчик - наш татусь,

А четвертий - то матуся,

А мізинчик - наш малюк.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/11а.jpg

Зігнути пальці в кулачок, потім по черзі розгина­ти їх, починаючи з великого пальця.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/11б.jpg

Мізинчик-лінивчик

Сорока-ворона на припічку сиділа

Діткам кашку варила:

- Оцьому дам,

Оцьому дам,

Оцьому дам,

Оцьому дам,

А цьому не дам:

Бо він дров не рубав, води не носив,

Печі не топив, каші не варив.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/12а.jpg

На перші два рядки креслити пальцем кола по до­лоньці.

На наступні чотири рядки загинати пальці і при­мовляти відповідні слова. Із словами сьомого рядка пальцями другої руки брати мізинчик і легенько роз­хитувати.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/12б.jpg

Гойдалка

Гойда-да, гойда-да,

Добра в коника хода,

Поводи шовкові,

Золоті підкови.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/13а.jpg

Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою, а потім — обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкнутими пальцями піднімати вго­ру, а потім, легенько зігнувши пальці, м'яко опускати вниз.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/13б.jpg

Пензлик

Стіл, стілець, вікно і лаву

Я пофарбував на славу.

Киця лагідно муркоче –

Фарбуватись також хоче.


/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/13в.jpg

З'єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців та зап'ястка розгойдувати кисть справа налі­во і навпаки. Праворуч - пальці роз'єднувати. Ліво­руч — м'яко з'єд­нувати подушечки пальців./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/13г.jpg

Віяло

В літню спеку віяло

Вітерцем повіяло.

З нами вітерець погрався

І у віяло сховався./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/14а.jpg

З'єднати прямі пальці рук. Розслабити руки від ліктя, перетворивши їх у велике віяло, що обвіває об­личчя вітерцем.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/14б.jpg

Білка

Сидить білочка руденька,

Продає гриби опеньки:

Лисичці-сестричці,

Горобцю, синичці,

Ведмедику товстоп'ятому,

Зайченяті вусатому.../Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/14в.jpg

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з вели­кого.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/14г.jpg

Дітки

Раз-два-три-чотири-п'ять!

Будем пальці рахувать –

Всі міцні, хороші,

Між собою схож

і./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/15а.jpg

Підняти кисть правої (лівої) руки вгору, широко розсунути пальці. По черзі згинати їх у кулачок, почи­наючи з великого.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/15б.jpg

Тихше, тихше, не кричіть,

Наших діток не будіть!

Будуть птахи щебетати!

Будуть пальчики вставати./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/15в.jpg

Розгойдувати кулачок вгору-вниз згідно з ритмікою віршованих рядків, а на слово «вставати» — роз­крити кулачок, широко розсунувши пальці. Вправу виконати спочатку однією рукою, потім — другою, а на завершення — обома разом.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/15г.jpg

Пальчики прокинулись

Задрімав мізинчик трішки,

Безіменний - стриб у ліжко,

А середній там лежить,

Вказівний давно вже спить.

Вранці всі схопились враз –

В дитсадочок бігти час!/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/16а.jpg

По черзі згинати пальчики до долоньки, починаю­чи з мізинця. Потім великим пальцем торкатися всіх інших — «будити». Одночасно зі словом «враз» кула­чок розтулити, широко розсунувши пальці.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/16б.jpg

На роботу

Старший встав - не лінувався.

Вказівний за ним піднявся –

Розбудив сусід його.

Той - свого, а той свого.

Встали вчасно всі брати –

На роботу треба йти./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/16в.jpg

Стиснути пальці в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А від слів: «Встали вчасно всі...» широко розсунути пальці.

Робота

Спечем, спечем хлібчик

Дітям на обідчик.

Найбільшому - хліб місити

А тобі - воду носити,

А тобі - в печі палити,

А тобі - дрова рубати,

А малому - замітати.

Тільки хліба напекли –

Танцювати почали.

Це робота нелегка –

Витинати гопака

./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/17а.jpg

По черзі розгинати пальці, починаючи з велико­го, а зі словами «Танцювати почали» — енергійно ворушити ними.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/17б.jpg

Пальчики

Раз-два-три-чотири-п'ять –

Вийшли пальчики гулять.

Раз-два-три-чотири-п'ять –

Вже в будиночку сидять

./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/18а.jpg

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з мізинця, потім так само згинати.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/18б.jpg

Ми рахуємо

Будем пальці рахувать:

Раз-два-три-чотири-п'ять.

Скільки пальців? Треба знать:

Раз-два-три-чотири-п'ять

./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/18в.jpg

По черзі розгинаємо пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з вели­кого.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/18г.jpg

Каченята

Раз-і-два - ішли качата,

Три-чотири - до води.

Плентався за ними п'ятий,

Шостий теж ішов туди.

Сьомий дуже притомився,

Восьмий на дорозі всівся,

А дев'ятий всіх догнав.

А десятий загубився,

З переляку запищав.

Не пищи, а доганяй,

Своїх друзів відшукай!/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/19а.jpg

По черзі згинати всі пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого. На останні два рядки ритмічно згинати та розгинати пальці обох рук.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/19б.jpg

Пальчики вітаються.

Я вітаюсь з усіма –

Вчусь в садочку недарма.

Завжди я кажу «привіт!»

Курці, що біля воріт

./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/20а.jpg

Кінчиком великого пальця правої руки по черзі торкатися кінчиків вказівного, середнього, безімен­ного пальців та мізинця. Зробити те ж саме лівою ру­кою.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/20б.jpg

Коли зустрілись їжаки, то привітались залюбки:

- Здоров був, друже! - Ну, здоров!

Як радий я, що ти прийшов!

Одночасно кінчиками великих пальців правої та лівої рук по черзі торкатися кінчиків вказівних, се­редніх, безіменних пальців і мізинців.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/20в.jpg

Доброго ранку

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку, маленькі дубки!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

Бо живемо у одному краю.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/21а.jpg

Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи одне одного кінчиками.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/21б.jpg

Повітряні щиглики

На подвір'ї в брата

Грались кошенята,

Щиглика злякались –

Швидко заховались

./Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/22а.jpg

Кінчик вказівного пальця правої руки з силою удавити в подушечку ве­ликого пальця. Решту пальців підняти вгору. Вказівний палець різким рухом вперед робить сильний щиголь у повітря (тричі). За аналогією викона­ти щиглі середнім, безіменним паль­цями та мізинцем.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/22б.jpg

Пазурі

Котики маленькі –

Пазурі гостренькі.

Не ховайте пазурі,

Покажіть їх дітворі.


/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/22в.jpg

Підігнути подушечки пальців пра­вої руки до верхньої частини долонь­ки. Великий палець притиснути до вказівного. Вимовити голосно «няв!» кілька разів. Можна продовжити гру з іншою рукою. На завершення про­вести заняття двома руками.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/22г.jpg

Хрущ

Я малий веселий хрущ.

Мене знає кожен кущ.

Маю я красиві вуса

І нічого не боюся.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/23а.jpg

Стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки («вуса»). Ворушити «вусами».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/23б.jpg

Комарик

Комар, комар, комаруха,

Кусай, кусай поза вуха.

Комар, комар, комарай,

Біжи швидше, утікай!


/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/23в.jpg

Стиснути кулачок. Вка­зівний палець висунути вперед (це — «хоботок», яким «комарик» намага­ється «вкусити» дитину). Мізинець і великий пальці, розслабивши, опустити вниз (це — «лапки»).

Оса

Оса дзижчить, летить до квітки,

А на галявині співають дітки.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/24а.jpg

Витягнути вказівний палець правої руки і крутити ним, потім те ж саме — пальцем лівої руки.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/24б.jpg

Великий братик

Ставай, мій друже, у кружок.

Розпочинаймо наш танок.

Чотири пальці правої руки (окрім великого) стиснути в кулак. Великий палець підняти догори і виконувати кругові рухи.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/24в.jpg

Вертоліт

Швидко лопаті крути!

Вертоліт, лети, лети!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/25а.jpg

Пальці обох рук (окрім вказівних і великих) — у положення плетеного кошика. Вказівні пальці ви­сунути вперед і з'єднати їх подушечками (це — «хвіст вертольота»). Великими пальцями виконувати швид­кі кругові рухи, немов лопаті вертольота.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/25б.jpg

Хлопчик

Хлопчик любить скрізь ходити,

Ніжки мусять тупотіти.


/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/25г.jpg

Вказівний і середній пальці правої (потім лівої) руки «ходять» по столу.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/25в.jpg

Дощик

Дощику, дощику,

Припусти, припусти

Та на наші капусти,

Відром, цебром,

Відерцем, цеберцем!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/26а.jpg

Подушечки правої (лівої) руки притиснути до столу. На­вперемінно постукувати ними по поверхні столу (наче гра на піаніно).

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/26б.jpg

Коза рогата

Йде коза рогата –

Ховайтесь, малята!

- Хто каші не їсть,

Молока не п'є,

Заколю рогами,

Затопчу ногами!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/26в.jpg

Пальці рук підігнути, лише вка­зівний та мізинець тримати прямими. Це — «коза». Зі словами «Заколю ро­гами...» «козу» «напускати» на ди­тину.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/26г.jpg

Зайчик

Ходить зайчик по капустці,

Носить ляльку в білій хустці.

Ой ти, зайку, ти наш зайку,

Віддай нам ти тую ляльку.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/27а.jpg

Ліктем обіпертися на стіл, вказівний та середній пальці розвести в боки, решту стисну­ти в кулачок.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/27б.jpg

Равлик

Павлику-равлику,

Вистав свої ріжки,

Тобі два, мені два,

Поділимось обидва.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/27в.jpg

Пальці стиснути в ку­лачок. Висунути вказівний палець та мізинець. Про­суваючись повільно впе­ред, «равлик» ворушить «вусиками».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/27г.jpg

Перстень

Перстень сяє, наче зірка.

В нім, як в бубликові, дірка.

Перстень ми дамо Маринці,

В'язку бубликів - Даринці.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/28а.jpg

Великий і вказівний пальці з'єднати кільцеподібно, решту роз­вести у різні боки.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/28б.jpg

Зайчик-обручка

Зайчик взявся міркувати:

Як обручку надягати?

Чи на ніжку, чи на вушко,

Чи покласти під подушку?

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/28в.jpg

Суть вправи полягає в переході з однієї позиції в іншу:

а) пальці — в кулачок, висунути вказівний та се­редній пальці і розвести їх в різні боки;

б) великий і вказівний пальці з'єднати кільце­подібно, решту пальців відсунути вбік.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/28г.jpg

Окуляри

Нині в тітоньки Тамари

Загубились окуляри.

Нумо, спробуємо, діти,

Їх із пальчиків зробити!

Утворити два кружечки з великих та вказівних пальців обох рук, з'єднавши їх.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/29а.jpg

Стільчик

З рук складем іще й «стільця» -

Нескладна наука ця.

Ліву руку підняти вертикаль­но вгору. Прямі пальці щільно притиснути один до одного. Кула­чок правої руки притиснути до лівої долоньки великим пальцем до себе.

Якщо вправа виконується легко, то можна міняти положен­ня рук поперемінно на рахунок «раз», «два».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/29б.jpg

Прапорець

Здавна в нашій Україні

Люблять фарби жовті й сині

Хай гойдає вітерець

Український прапорець.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/30а.jpg

Чотири прямих пальці правої руки (окрім велико­го) щільно притиснути один до одного. Відвести пра­ву руку вбік. Розвернути її так, щоб великий палець, відтягнутий до кінця, опинився знизу.

Дім

А тепер збудуєм дім.

Дах і вікна є у нім.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/30б.jpg

Створити «дах» паль­цями обох рук, з'єднавши їх подушечками під кутом. Великі пальці з'єднати по прямій лінії. Утвориться трикутний «дах» з «вік­ном». Розсунути ширше зап'ястки, а лікті притис­нути до тулуба. Вийде «ви­сокий дім».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/30в.jpg

Кулька

Гарна кулька синьо-біла

В небо високо злетіла.

Зможе нам розповісти,

Що їй видно з висоти.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/31а.jpg

Кінчики пальців обох рук притиснути один до од­ного, долоньками утворити маленьку, а потім велику «кульку». Коли повітря «виходить», долоні поверну­ти у вихідне положення.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/31б.jpg

Мізинчик

Наш найменшенький Мізинчик

Плаче, плаче, плаче...

Безіменний не вгадає,

Що усе це значить. .

А Середній - той поважний,

Слухати не хоче.

Вказівний пита Мізинця:

- Хочеш їсти, хлопче? -

А Великий із кімнати

Вже несе горішки,

Каже: - Плакати не треба,

На, поїж хоч трішки!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/32а.jpg

Кисть руки стиснути в кулачок. По черзі розгинати пальці, починаю­чи з мізинця. З останньою фразою ве­ликим пальцем і мізинцем торкатися один одного.

Хлопчик-пальчик

- Хлопчик-пальчик,

Що робив?

- З першим братом

В ліс ходив.

З другим братом

Борщ варив,

З третім братом

Пас корів,

А з четвертим -

Кашу їв.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/34а.jpg

По черзі згинати й розгинати всі пальці, почина­ючи з мізинця.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/33б.jpg

Сонце

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір'ячко.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/34а.jpg

Долоньки схрестити. Пальці широко розсунути, утворивши «сонечко з промінчиками».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/34б.jpg

Дерева

Йдем у ліс ми по гриби,

Там є сосни і дуби.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/34в.jpg

Підняти обидві руки долонями до себе, широко розсунути пальці.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/34г.jpg

Квітка

Сяє сонечко привітне –

Квітка з пуп'янка розквітне.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/35а.jpg

Подушечки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп'янок».

Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/35б.jpg

Метелик

Сів метелик на травичку

І думає про дурничку.

Раз, два, три,

Ти, метелику, лети!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/36а.jpg

Схрестити зап'ястки обох рук і притиснути долоні тильним боком одна до одної. Пальці прямі. «Мете­лик сидить».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/36б.jpg

Долоні прямі й напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в зап'ястках імітувати політ метелика.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/36в.jpg

Пташечки

Пташечки літають –

Крильцями махають.

А долоньки у діток,

Наче крильця у пташок.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/37а.jpg

Пальцями обох рук робити рухи вгору-вниз.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/37б.jpg

Пташенята в гнізді

Полетіла пташка-мати

Малюкам жуків шукати. -

А малятка не літають –

Із гніздечка виглядають.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/37в.jpg

Всі пальці правої руки обхопити лівою долонею. Утвориться «гніздо». Коли ворушити пальцями пра­вої руки, створюється враження, що у «гнізді» живі пташенята.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/37г.jpg

Веселі маляри

Дім фарбують маляри

У веселі кольори.

Помагаймо малярам –

В цьому домі жити нам!

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/38а.jpg

Синхронно рухати кистями обох рук з положення висячих кулачків до піднятих угору долоньок з розсу­нутими широко пальцями.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/38б.jpg

Курочка п'є воду

Курочка скубе травичку

І свіженьку п'є водичку.

А господарям за це

Любить дарувать яйце.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/39а.jpg

Поставити руку ліктем на стіл. Пальці скласти у вигляді дзьоба. Ритмічно нахиляти кисть руки вниз, піднімати вгору, імітуючи водопій курочки.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/39б.jpg

Гойдаємо човника

Хвилі човника гойдали,

В річці весело гуляли.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/39в.jpg

Долоню руки підняти вгору, скласти пальці «чов­ником».

Повільно рухати кистю руки зліва направо.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/39г.jpg

Веселий оркестр

Грає Мурчик на баяні,

Зайчик наш - на барабані,

А ведмедик на трубі

Грає весело тобі.

Будеш нам допомагати –

Будемо всі разом грати.

Імітувати гру на різних музичних інструментах.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/40а.jpg

Лічилка

Наш гусак із понеділка

Гарну вигадав лічилку.

Має вдосталь він роботи –

Вчить лічилку до суботи.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/41а.jpg

Великий і вказівний пальці з'єднати у «дзьоб», решту — в кулачок.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/41б.jpg

Гусак

Чому гусак в дворі ґелґоче?

Він, напевно, їсти хоче.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/41в.jpg

Поставити руку ліктем на стіл. Усі пальці прямі. Чотири пальці (крім великого) висунути вперед і щільно притиснути один до одного («голова гусака»). Ве­ликий палець трішки опустити вниз. Виходить «гусак» із відкри­тим «дзьобом».

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/41г.jpg

Черепаха

- Я повільно так повзу,

Бо будиночок везу.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/42а.jpg

Подушечками пальців і нижньою частиною до­лоньки торкатися столу, утворюючи «півкулю». Ви­сунути вказівний палець, обіперти його об стіл і підняти ним вперед увесь «будиночок» черепахи. Так само пересунути «будиночок» черепахи середнім, безіменним пальцями та мізинцем.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/42б.jpg

Братики

Двоє братиків із хати

Вийшли в лісі погуляти.

А за ними йдуть ще двоє –

Хочуть в ліс вони обоє.

А найстарший на вогні

Варить страви їм смачні.

Кличе менших на обід –

В нього в домі все як слід.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/42в.jpg

Долоню покласти на стіл. Прямі пальці з'єднати. Розсунути у різні боки дві пари пальців: спочатку мізинець та безіменний, потім середній і вказівний. Великим пальцем «кликати» братів та «годувати» їх.

Хрестики і нулики

Хрестики і нулики –

Гра цікава дуже.

Можеш ти із пальчиків їх зробити, друже.

Хрестики - рівненькі,

Нулики - кругленькі.

Раз, два, три - часу не гай,

Швидко вправу починай.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/43а.jpg

Кисті рук із прямими пальцями покласти на стіл:

а) хрестики — зачепи­ти безіменний палець за мізинець (або середній — за вказівний). Утримува­ти таке положення яко­мога довше;

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/43б.jpg

б) нулики — з'єднати подушечками великий па­лець із вказівним, потім — із середнім, безіменним пальцями та мізинцем;

в) одночасно втримувати створені з пальців однієї руки хрестик і нулик.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/43в.jpg

Гачечки

Ось гачечки зачепились,

А малята - подружились.

Зачепити мізинці обох рук один з одним, наче два гачки, щоб їх важко було розчепити. Так само робити фігури й іншими парами пальців: безіменними, се­редніми, вказівними та великими.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/44а.jpg

Долоня — кулак

Разом зробимо отак:

То - долоня, то - кулак.

Руки покласти на стіл:

а) долоні притиснути до столу;

б) одночасно стиснути два кулачки (позиція «ку­лак» — «кулак»);

в) розтулити пальці однієї руки і притиснути руку до столу (позиція «рука» — «кулак»).

Для ускладнення — виконувати вправу швидше.

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/44б.jpg

Предметна діяльність

Добре зарекомендувала себе різноманітна пред­метна діяльність, яка також сприяє розвитку дрібної моторики:

а) застібання та розстібання ґудзиків;

б) шнурування черевиків;

в) шнурування на спеціальних рамках;

г) нанизування кілець на тасьму;

д) гра з мозаїкою;

е) сортування мозаїки за чарунками; є) гра з конструкторами;

ж) перебирання круп, зерен (наприклад, відділи­ти квасолю від гороху).

/Files/images/psiholog/palchikova_gmnastika/45а.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 42339

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.