Шановні батьки!
Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. Як ви пам'ятаєте, у немовлятка кисті завжди стиснуті в кулачки, і якщо дорослий вкладає свої вказівні пальці в його долоні, дитина їх міцно стискає (і часом так міцно, що малюка можна навіть трохи підійняти). Втім, ці маніпуляції відбуваються на рефлекторному рівні. Ті чи інші дії дитини ще не досягли високого контролю з боку мозку, що у подальшому дозволятиме свідомо виконувати певні рухи.
Значення хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи тих предметів. З розвитком мозку цей рефлекс перетворюється в уміння хапати і відпускати. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток малюка.
Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо ще в II столітті до нашої ери в Китаї. Фахівці стверджували, що ігри за участю рук і пальців (на зразок нашої «Сороки-ворони» тощо) сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.
Японський лікар Намікосі Токудзіро створив методику оздоровчого впливу на руки. Він стверджував, що пальці мають велику кількість рецепторів, які надсилають імпульси до центральної нервової системи людини. На кистях рук є чимало акупунктурних точок, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними поєднані.
По насиченості акупунктурними зонами кисть не поступається вуху чи стопі. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього — на кишечник, безіменного — на печінку і нирки, мізинця — на серце.
У Китаї поширені вправи долонь з кам'яними і металевими кульками. Популярність цих занять пояснюється їх оздоровчим і тонізуючим ефектом, що вони справляють на організм. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.
У Японії широко використовують вправи для долонь і пальців з грецькими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між долонями шестигранного олівця.
Талантом нашої народної педагогіки створені дитячі ігри, забавлянки «Ладушки, ла-дусі», «Сорока-ворона», «Куй, куй чобіток» та інші. їх значення досі недостатньо осмислено дорослими. Переважна більшість батьків вважають, що ці ігрові заняття лише розважають, а не, скажімо, розвивають, оздоровлюють. Насправді ж дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку рук із розвитком мозку. Праці В. М. Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить — розвивати мову дитини. Дослідження М. М. Кольцової довели, що кожен палець руки має доволі широке представництво в корі великих півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців.
Таке тренування слід розпочинати із самого раннього дитинства.
Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного з пальців, допомагайте дитині координовано і спритно ними маніпулювати. Звертайте увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміннями — тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити в пригорщі воду до лиця — це означає, що у нього відстає у розвитку дрібна мускулатура.
Виявивши відставання у дитини, не засмучуйтесь. Розпочніть робити з нею пальчикову гімнастику. Ця книжка допоможе вам. Терпіння і удачі вам у заняттях зі своїми дітьми.
Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят
Всі вправи виконуються повільно, від трьох, до п'яти разів спочатку однією, потім, другою рукою, а на закінчення — обома разом, дорослі стежать за правильною поставою кисті руки дитини і точністю переходу від одного руку до іншого. "Вказівки повинні бути спокійні, доброзичливі, чіткі.
Кожне заняття має власну назву, проводиться протягом кількох хвилин двічі-тричі на день.
Розминка
Плаче бідне каченятко:
- Де це мама, де це татко?
- Тут підходить зайченятко –
Утішає каченятко.
Стискати в кулачки і розтуляти одразу пальці обох рук. Бажано використовувати гумові іграшки.
Погладимо кошенятко
Тепла шубка у кицюні –
Ніжна ручка у Настуні.
Настя киценьку голубить,
Бо звіряток дуже любить.
Однією, потім другою рукою зробити вправи на розслаблення пальців.
Моя сім'я
Це дідусь,
А це бабуся,
Це татусь,
А це матуся,
А малюк, звичайно, я –
Ось і вся моя сім'я.
По черзі згинати пальчики до долоньки, а зі слонами «Ось і вся моя сім'я» другою рукою охоплювати весь кулачок.
Наш малюк
Перший пальчик - наш дідусь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк.
Зігнути пальці в кулачок, потім по черзі розгинати їх, починаючи з великого пальця.
Мізинчик-лінивчик
Сорока-ворона на припічку сиділа
Діткам кашку варила:
- Оцьому дам,
Оцьому дам,
Оцьому дам,
Оцьому дам,
А цьому не дам:
Бо він дров не рубав, води не носив,
Печі не топив, каші не варив.
На перші два рядки креслити пальцем кола по долоньці.
На наступні чотири рядки загинати пальці і примовляти відповідні слова. Із словами сьомого рядка пальцями другої руки брати мізинчик і легенько розхитувати.
Гойдалка
Гойда-да, гойда-да,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.
Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою, а потім — обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкнутими пальцями піднімати вгору, а потім, легенько зігнувши пальці, м'яко опускати вниз.
Пензлик
Стіл, стілець, вікно і лаву
Я пофарбував на славу.
Киця лагідно муркоче –
Фарбуватись також хоче.
З'єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців та зап'ястка розгойдувати кисть справа наліво і навпаки. Праворуч - пальці роз'єднувати. Ліворуч — м'яко з'єднувати подушечки пальців.
Віяло
В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
З нами вітерець погрався
І у віяло сховався.
З'єднати прямі пальці рук. Розслабити руки від ліктя, перетворивши їх у велике віяло, що обвіває обличчя вітерцем.
Білка
Сидить білочка руденька,
Продає гриби опеньки:
Лисичці-сестричці,
Горобцю, синичці,
Ведмедику товстоп'ятому,
Зайченяті вусатому...
По черзі розгинати всі пальці, починаючи з великого.
Дітки
Раз-два-три-чотири-п'ять!
Будем пальці рахувать –
Всі міцні, хороші,
Між собою схож
і.
Підняти кисть правої (лівої) руки вгору, широко розсунути пальці. По черзі згинати їх у кулачок, починаючи з великого.
Тихше, тихше, не кричіть,
Наших діток не будіть!
Будуть птахи щебетати!
Будуть пальчики вставати.
Розгойдувати кулачок вгору-вниз згідно з ритмікою віршованих рядків, а на слово «вставати» — розкрити кулачок, широко розсунувши пальці. Вправу виконати спочатку однією рукою, потім — другою, а на завершення — обома разом.
Пальчики прокинулись
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці всі схопились враз –
В дитсадочок бігти час!
По черзі згинати пальчики до долоньки, починаючи з мізинця. Потім великим пальцем торкатися всіх інших — «будити». Одночасно зі словом «враз» кулачок розтулити, широко розсунувши пальці.
На роботу
Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся –
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно всі брати –
На роботу треба йти.
Стиснути пальці в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А від слів: «Встали вчасно всі...» широко розсунути пальці.
Робота
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обідчик.
Найбільшому - хліб місити
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли –
Танцювати почали.
Це робота нелегка –
Витинати гопака
.
По черзі розгинати пальці, починаючи з великого, а зі словами «Танцювати почали» — енергійно ворушити ними.
Пальчики
Раз-два-три-чотири-п'ять –
Вийшли пальчики гулять.
Раз-два-три-чотири-п'ять –
Вже в будиночку сидять
.
По черзі розгинати всі пальці, починаючи з мізинця, потім так само згинати.
Ми рахуємо
Будем пальці рахувать:
Раз-два-три-чотири-п'ять.
Скільки пальців? Треба знать:
Раз-два-три-чотири-п'ять
.
По черзі розгинаємо пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого.
Каченята
Раз-і-два - ішли качата,
Три-чотири - до води.
Плентався за ними п'ятий,
Шостий теж ішов туди.
Сьомий дуже притомився,
Восьмий на дорозі всівся,
А дев'ятий всіх догнав.
А десятий загубився,
З переляку запищав.
Не пищи, а доганяй,
Своїх друзів відшукай!
По черзі згинати всі пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого. На останні два рядки ритмічно згинати та розгинати пальці обох рук.
Пальчики вітаються.
Я вітаюсь з усіма –
Вчусь в садочку недарма.
Завжди я кажу «привіт!»
Курці, що біля воріт
.
Кінчиком великого пальця правої руки по черзі торкатися кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців та мізинця. Зробити те ж саме лівою рукою.
Коли зустрілись їжаки, то привітались залюбки:
- Здоров був, друже! - Ну, здоров!
Як радий я, що ти прийшов!
Одночасно кінчиками великих пальців правої та лівої рук по черзі торкатися кінчиків вказівних, середніх, безіменних пальців і мізинців.
Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Бо живемо у одному краю.
Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи одне одного кінчиками.
Повітряні щиглики
На подвір'ї в брата
Грались кошенята,
Щиглика злякались –
Швидко заховались
.
Кінчик вказівного пальця правої руки з силою удавити в подушечку великого пальця. Решту пальців підняти вгору. Вказівний палець різким рухом вперед робить сильний щиголь у повітря (тричі). За аналогією виконати щиглі середнім, безіменним пальцями та мізинцем.
Пазурі
Котики маленькі –
Пазурі гостренькі.
Не ховайте пазурі,
Покажіть їх дітворі.
Підігнути подушечки пальців правої руки до верхньої частини долоньки. Великий палець притиснути до вказівного. Вимовити голосно «няв!» кілька разів. Можна продовжити гру з іншою рукою. На завершення провести заняття двома руками.
Хрущ
Я малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
Стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки («вуса»). Ворушити «вусами».
Комарик
Комар, комар, комаруха,
Кусай, кусай поза вуха.
Комар, комар, комарай,
Біжи швидше, утікай!
Стиснути кулачок. Вказівний палець висунути вперед (це — «хоботок», яким «комарик» намагається «вкусити» дитину). Мізинець і великий пальці, розслабивши, опустити вниз (це — «лапки»).
Оса
Оса дзижчить, летить до квітки,
А на галявині співають дітки.
Витягнути вказівний палець правої руки і крутити ним, потім те ж саме — пальцем лівої руки.
Великий братик
Ставай, мій друже, у кружок.
Розпочинаймо наш танок.
Чотири пальці правої руки (окрім великого) стиснути в кулак. Великий палець підняти догори і виконувати кругові рухи.
Вертоліт
Швидко лопаті крути!
Вертоліт, лети, лети!
Пальці обох рук (окрім вказівних і великих) — у положення плетеного кошика. Вказівні пальці висунути вперед і з'єднати їх подушечками (це — «хвіст вертольота»). Великими пальцями виконувати швидкі кругові рухи, немов лопаті вертольота.
Хлопчик
Хлопчик любить скрізь ходити,
Ніжки мусять тупотіти.
Вказівний і середній пальці правої (потім лівої) руки «ходять» по столу.
Дощик
Дощику, дощику,
Припусти, припусти
Та на наші капусти,
Відром, цебром,
Відерцем, цеберцем!
Подушечки правої (лівої) руки притиснути до столу. Навперемінно постукувати ними по поверхні столу (наче гра на піаніно).
Коза рогата
Йде коза рогата –
Ховайтесь, малята!
- Хто каші не їсть,
Молока не п'є,
Заколю рогами,
Затопчу ногами!
Пальці рук підігнути, лише вказівний та мізинець тримати прямими. Це — «коза». Зі словами «Заколю рогами...» «козу» «напускати» на дитину.
Зайчик
Ходить зайчик по капустці,
Носить ляльку в білій хустці.
Ой ти, зайку, ти наш зайку,
Віддай нам ти тую ляльку.
Ліктем обіпертися на стіл, вказівний та середній пальці розвести в боки, решту стиснути в кулачок.
Равлик
Павлику-равлику,
Вистав свої ріжки,
Тобі два, мені два,
Поділимось обидва.
Пальці стиснути в кулачок. Висунути вказівний палець та мізинець. Просуваючись повільно вперед, «равлик» ворушить «вусиками».
Перстень
Перстень сяє, наче зірка.
В нім, як в бубликові, дірка.
Перстень ми дамо Маринці,
В'язку бубликів - Даринці.
Великий і вказівний пальці з'єднати кільцеподібно, решту розвести у різні боки.
Зайчик-обручка
Зайчик взявся міркувати:
Як обручку надягати?
Чи на ніжку, чи на вушко,
Чи покласти під подушку?
Суть вправи полягає в переході з однієї позиції в іншу:
а) пальці — в кулачок, висунути вказівний та середній пальці і розвести їх в різні боки;
б) великий і вказівний пальці з'єднати кільцеподібно, решту пальців відсунути вбік.
Окуляри
Нині в тітоньки Тамари
Загубились окуляри.
Нумо, спробуємо, діти,
Їх із пальчиків зробити!
Утворити два кружечки з великих та вказівних пальців обох рук, з'єднавши їх.
Стільчик
З рук складем іще й «стільця» -
Нескладна наука ця.
Ліву руку підняти вертикально вгору. Прямі пальці щільно притиснути один до одного. Кулачок правої руки притиснути до лівої долоньки великим пальцем до себе.
Якщо вправа виконується легко, то можна міняти положення рук поперемінно на рахунок «раз», «два».
Прапорець
Здавна в нашій Україні
Люблять фарби жовті й сині
Хай гойдає вітерець
Український прапорець.
Чотири прямих пальці правої руки (окрім великого) щільно притиснути один до одного. Відвести праву руку вбік. Розвернути її так, щоб великий палець, відтягнутий до кінця, опинився знизу.
Дім
А тепер збудуєм дім.
Дах і вікна є у нім.
Створити «дах» пальцями обох рук, з'єднавши їх подушечками під кутом. Великі пальці з'єднати по прямій лінії. Утвориться трикутний «дах» з «вікном». Розсунути ширше зап'ястки, а лікті притиснути до тулуба. Вийде «високий дім».
Кулька
Гарна кулька синьо-біла
В небо високо злетіла.
Зможе нам розповісти,
Що їй видно з висоти.
Кінчики пальців обох рук притиснути один до одного, долоньками утворити маленьку, а потім велику «кульку». Коли повітря «виходить», долоні повернути у вихідне положення.
Мізинчик
Наш найменшенький Мізинчик
Плаче, плаче, плаче...
Безіменний не вгадає,
Що усе це значить. .
А Середній - той поважний,
Слухати не хоче.
Вказівний пита Мізинця:
- Хочеш їсти, хлопче? -
А Великий із кімнати
Вже несе горішки,
Каже: - Плакати не треба,
На, поїж хоч трішки!
Кисть руки стиснути в кулачок. По черзі розгинати пальці, починаючи з мізинця. З останньою фразою великим пальцем і мізинцем торкатися один одного.
Хлопчик-пальчик
- Хлопчик-пальчик,
Що робив?
- З першим братом
В ліс ходив.
З другим братом
Борщ варив,
З третім братом
Пас корів,
А з четвертим -
Кашу їв.
По черзі згинати й розгинати всі пальці, починаючи з мізинця.
Сонце
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір'ячко.
Долоньки схрестити. Пальці широко розсунути, утворивши «сонечко з промінчиками».
Дерева
Йдем у ліс ми по гриби,
Там є сосни і дуби.
Підняти обидві руки долонями до себе, широко розсунути пальці.
Квітка
Сяє сонечко привітне –
Квітка з пуп'янка розквітне.
Подушечки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп'янок».
Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка».
Метелик
Сів метелик на травичку
І думає про дурничку.
Раз, два, три,
Ти, метелику, лети!
Схрестити зап'ястки обох рук і притиснути долоні тильним боком одна до одної. Пальці прямі. «Метелик сидить».
Долоні прямі й напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в зап'ястках імітувати політ метелика.
Пташечки
Пташечки літають –
Крильцями махають.
А долоньки у діток,
Наче крильця у пташок.
Пальцями обох рук робити рухи вгору-вниз.
Пташенята в гнізді
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати. -
А малятка не літають –
Із гніздечка виглядають.
Всі пальці правої руки обхопити лівою долонею. Утвориться «гніздо». Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у «гнізді» живі пташенята.
Веселі маляри
Дім фарбують маляри
У веселі кольори.
Помагаймо малярам –
В цьому домі жити нам!
Синхронно рухати кистями обох рук з положення висячих кулачків до піднятих угору долоньок з розсунутими широко пальцями.
Курочка п'є воду
Курочка скубе травичку
І свіженьку п'є водичку.
А господарям за це
Любить дарувать яйце.
Поставити руку ліктем на стіл. Пальці скласти у вигляді дзьоба. Ритмічно нахиляти кисть руки вниз, піднімати вгору, імітуючи водопій курочки.
Гойдаємо човника
Хвилі човника гойдали,
В річці весело гуляли.
Долоню руки підняти вгору, скласти пальці «човником».
Повільно рухати кистю руки зліва направо.
Веселий оркестр
Грає Мурчик на баяні,
Зайчик наш - на барабані,
А ведмедик на трубі
Грає весело тобі.
Будеш нам допомагати –
Будемо всі разом грати.
Імітувати гру на різних музичних інструментах.
Лічилка
Наш гусак із понеділка
Гарну вигадав лічилку.
Має вдосталь він роботи –
Вчить лічилку до суботи.
Великий і вказівний пальці з'єднати у «дзьоб», решту — в кулачок.
Гусак
Чому гусак в дворі ґелґоче?
Він, напевно, їсти хоче.
Поставити руку ліктем на стіл. Усі пальці прямі. Чотири пальці (крім великого) висунути вперед і щільно притиснути один до одного («голова гусака»). Великий палець трішки опустити вниз. Виходить «гусак» із відкритим «дзьобом».
Черепаха
- Я повільно так повзу,
Бо будиночок везу.
Подушечками пальців і нижньою частиною долоньки торкатися столу, утворюючи «півкулю». Висунути вказівний палець, обіперти його об стіл і підняти ним вперед увесь «будиночок» черепахи. Так само пересунути «будиночок» черепахи середнім, безіменним пальцями та мізинцем.
Братики
Двоє братиків із хати
Вийшли в лісі погуляти.
А за ними йдуть ще двоє –
Хочуть в ліс вони обоє.
А найстарший на вогні
Варить страви їм смачні.
Кличе менших на обід –
В нього в домі все як слід.
Долоню покласти на стіл. Прямі пальці з'єднати. Розсунути у різні боки дві пари пальців: спочатку мізинець та безіменний, потім середній і вказівний. Великим пальцем «кликати» братів та «годувати» їх.
Хрестики і нулики
Хрестики і нулики –
Гра цікава дуже.
Можеш ти із пальчиків їх зробити, друже.
Хрестики - рівненькі,
Нулики - кругленькі.
Раз, два, три - часу не гай,
Швидко вправу починай.
Кисті рук із прямими пальцями покласти на стіл:
а) хрестики — зачепити безіменний палець за мізинець (або середній — за вказівний). Утримувати таке положення якомога довше;
б) нулики — з'єднати подушечками великий палець із вказівним, потім — із середнім, безіменним пальцями та мізинцем;
в) одночасно втримувати створені з пальців однієї руки хрестик і нулик.
Гачечки
Ось гачечки зачепились,
А малята - подружились.
Зачепити мізинці обох рук один з одним, наче два гачки, щоб їх важко було розчепити. Так само робити фігури й іншими парами пальців: безіменними, середніми, вказівними та великими.
Долоня — кулак
Разом зробимо отак:
То - долоня, то - кулак.
Руки покласти на стіл:
а) долоні притиснути до столу;
б) одночасно стиснути два кулачки (позиція «кулак» — «кулак»);
в) розтулити пальці однієї руки і притиснути руку до столу (позиція «рука» — «кулак»).
Для ускладнення — виконувати вправу швидше.
Предметна діяльність
Добре зарекомендувала себе різноманітна предметна діяльність, яка також сприяє розвитку дрібної моторики:
а) застібання та розстібання ґудзиків;
б) шнурування черевиків;
в) шнурування на спеціальних рамках;
г) нанизування кілець на тасьму;
д) гра з мозаїкою;
е) сортування мозаїки за чарунками; є) гра з конструкторами;
ж) перебирання круп, зерен (наприклад, відділити квасолю від гороху).
Коментарi