Розвиток математичних здібностей старших дошкільників за допомогою флексагонів

/Files/images/d947c7d62707213308a1c0d5359e99db--ikat-kids-crafts.jpg

Постановка проблеми. В даний час одним з перспективних підходів до математичного розвитку дитини є орієнтація на математичне моделювання, за допомогою якого діти активно опановують побудовою і використанням різного роду предметних, графічних і уявних моделей.

Здійснюючи пошук ефективних засобів математичного моделювання з дошкільнятами, я прийшла до висновку, що технологія математичного моделювання на основі флексагон найбільш ефективна для математичного розвитку старших дошкільників, так як особливість ігрових матеріалів для даної технології полягає в необмежених комбінаторних можливостях, що криються в звичайному аркуші паперу. Якщо вважати, що ідеальний інтелектуальний конструктор повинен складатися з однієї деталі, за допомогою якої створюється нескінченне розмаїття форм, то флексагон - саме такий конструктор.

Флексагон - "багатокутник, що гнеться" - одна з найпростіших математичних абстракцій. В його основі лежать сенсорні еталони форми, при правильній збірці флексагон містить "приховані" поверхні.

Уважний аналіз розгорток флексагону дозволив мені виявити їх розвивальний математичний потенціал для дошкільнят. Флексагон сприяє розвитку дрібної моторики, просторової уяви, пам'яті, уваги, терпіння. При спеціально продуманному розфарбуванні активізують формування уявлень по всіх майданчиках математики для дошкільнят.

Використання флексагону в розвитку елементарних математичних уявлень дітей - глибоко творчий процес, діалектично поєднує єдність творення і заперечення. Тому, проектуючи авторську локальну методику використання флексагону, я, перш за все, глибоко вивчила наявні теоретичні і практичні напрацювання щодо необхідної мене проблематики, врахувала специфіку дітей своєї групи, і тільки на цій базі створювала нововведення.

Вперше в своїй практиці я використовувала флексагон в математичному розвитку дітей, по - перше, як засіб порядкового і кількісного рахунку. За допомогою флексагону знайомила дітей зі складом числа з одиниць; відносинами "більше", "менше" і ін .; цифрами; вчила складати і вирішувати прості і непрямі арифметичні задачі. Для цього мною використовувалися різноманітні розмальовки сторін флексагону, що враховують інтереси дітей конкретної групи.

По-друге, в розділі геометричні фігури - знайомити дітей з трикутником, колом, еліпсом, квадратом, прямокутником, чотирикутниками як класом фігур і т. д. Флексагони допоможуть знаходити подібності та відмінності фігур, виробляти їх класифікацію.

По-третє, флексагони підходять для освоєння дітьми поняття "час". Можна з їх допомогою показати циферблат годинника, зручно показати сезонні явища, дні тижня, місяці.

Процес розвитку сенсорики, інтелектуальної культури і творчої активності супроводжувався поетапним введенням флексагону в заняття.

1 етап

1) При ознайомленні з флексагоном я використовувала прийом проблемної ситуації: персонажем отримано чарівний подарунок, що з ним робити - невідомо; допоможемо персонажу.

2) пропонувала дітям розповісти, у що з флексагоном можна грати. Уточнюється, до якого класу можна віднести цю фігуру.

3) Я "випадково" складала флексагон так, що він розкривався. Давала дітям час поекспериментувати з флексагоном.

2 етап

1) Я пропонувала дітям кілька хвилин для пригадування властивостей флексагону. Як називається ця фігура? Скільки має сторін, вершин, кутів?

2) Пропонувала скласти флексагон навпіл. Назвати фігуру, що вийшл , порахувати кути, назвати фігури, з яких складається трапеція (трикутник, ромб). Дітям пропонувала викласти трапецію з реальних геометричних фігур, або - тільки назвати їх.

3) Пропонувала самостійно скласти ромб, порахувати кути; розкрити флексагон і розповісти про нього.

3 етап

1) Згадувала разом з дітьми, що таке вісь симетрії. Пропонувала показати і порахувати кількість вісей симетрії у флексагону. Показати їх.

2) Дослідницька завдання: якщо вивернути флексагон, чи зміниться кількість вісей симетрії? Чому?

3) Завдання. Складіть флексагон навпіл. Скільки однакових фігур вийшло? Які це фігури? Скільки у кожної фігури кутів? Скільки кутів буде у 2-х трапецій, складових площину флексагон? А скільки кутів у флексагону?

Аналізуючи проведені заняття, слід зазначити, що ефект "фокуса" при внесенні флексагону викликав стійкий інтерес дітей, створив мотивацію на кілька занять вперед. Пошукова діяльність дітей мотивувалася і інтересом батьків до математичних головоломок, змодельованих і показаним дітьми, і різноманітністю варіантів "математичної начинки" флексагону.

Таким чином, технологічний процес заняття включає в себе ряд взаємозалежних і взаємопов'язаних компонентів, що забезпечують ефективне засвоєння навчального матеріалу і включення його в діяльність.

Проведена дослідно-експериментальна робота, теоретичне моделювання та аналіз математичної суті флексагон дозволили сформулювати наступні методичні рекомендації для педагогів дошкільних установ:

1. Починаючи заняття по знайомству дітей з флексагоном, раджу паралельно вести закріплення розрізнення кольорів, їх відтінків, так як в групу дитячого садка вносяться різнокольорові флексагони.

2. Старшим дошкільнятам можна пропонувати збирати флексагон за кольором. Наприклад: кожна сторона гексафлексагона може складатися з шести трикутників додаткових квітів, що відрізняються на 1-3 тони від основного кольору. Дану вправу рекомендуємо використовувати для розвитку дрібної моторики і стимулювання інтелектуальної активності дітей.

Використання флексагону як засобу математичного розвитку дитини показало їх ефективність для вирішення проблеми гармонізації афекту і інтелекту, що, в свою чергу, дозволяє вирішувати широкий спектр завдань, що вимагають високого рівня узагальнення без класичної формалізації. При цьому процес розвитку сенсорики, інтелектуальної культури і творчої активності супроводжується позитивними емоціями дітей за рахунок варіантів "пізнавальної" розмальовки флексагону.

Висновок. Виконана мною робота дала наступні результати: до кінця року діти навчилися співвідносити форму предметів з геометричними формами, виділяти елементи геометричних фігур (кут, вершина, сторони), У них сформовані знання базових понять флексагону, внутрішня мотивація і стійкий інтерес до даного виду діяльності.

Відчуття того, що всі мої старання не були марними, додавало мені сил в роботі. Адже захоплення, радість, здивування дітей при досягненні кінцевого результату - найбільша винагороду в моїй роботі і, природно, стимул рухатися далі у своїй професії.

Для довідки:

Флексагон - плоскі моделі зі смужок паперу, здатні складатися і згинатися певним чином. При складанні флексагону стають видні поверхні, які раніше були приховані в конструкції флексагону, а перш за видимі поверхні йдуть всередину.

Багато флексагонів мають квадратну (тетрафлексагони) або шестикутну (гексафлексагони) форму. Втім, існують флексагони інших форм, включаючи прямокутні і кільцеві.

Для розрізнення площин на сектори флексагону наносять цифри, букви, елементи зображення або просто фарбують в певний колір.

Кiлькiсть переглядiв: 567

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.