«Практичне використання блоків Д’єнеша для розвитку логічного мислення дошкільників»
Мета: познайомити слухачів з інноваційною технологією угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша «Нова математика» , яка представлена дидактичним ігровим матеріалом «Логічні блоки Д’єнеша; розкрити особливості використання її з дітьми дошкільного віку. Формувати у педагогів практичні уміння та навички володіння прийомами роботи з логічними блоками Д’єнеша, підвищувати професійну компетентність, сприяти активному використанню інноваційної методики в роботі з дошкільниками.
Завдання:
- практичне ознайомлення учасників з дидактично-ігровим посібником «Логічні блоки Д’єнеша» та особливостями використання його для організації роботи по формуванню логічних умінь як необхідного засобу освоєння дошкільнятами навколишньої дійсності, засвоєння матеріалу в будь-якій галузі знань, в тому числі і математиці;
- розвиток творчих можливостей педагогів, вміння використовувати набуті знання на практиці;
- впровадження перспективного досвіду.
Матеріали:
- комплекти «Логічних блоків Д’єнеша» та логічних фігур, картки-властивості Семадені, обручі, дидактичний матеріал для проведення розвиваючих ігор.
План майстер-класу
Теоретична частина
1. Міні-лекція «Унікальність технології «Логічні блоки Д’єнеша»
2. Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Д’єнеша» та допоміжних матеріалів до нього.
Практична частина
1. Як познайомити дітей з блоками та їх властивостями.
2. Використання карток-властивостей Семадені в проведенні різноманітних дидактичних ігор.
3. Підсумок.
Хід майстер-класу
І. Теоретична частина
Міні-лекція «Унікальність технології «Логічні блоки Д’єнеша»
Галілео Галілей говорив: «У книзі Всесвіту, яка завжди відкрита нашим очам, природа розмовляє мовою математики: букви цієї мови – круги, трикутники та інші математичні фігури».
Для формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовується розвивальна технологія угорського теоретика і практика, професора Шербрукського університету Золтана Д’єнеша.
Дидактичний матеріал Д’єнеша ґрунтується на методі розміщення предмета символами і знаками (методі моделювання). Блоки відносяться до типу іграшок, з якими грати можна не один рік шляхом ускладнення завдань від простого до складного.
Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Д’єнеша» та допоміжних матеріалів до нього.
У сучасній практиці роботи з дітьми в дитячому садку знаходять місце два види дидактичного матеріалу Д’єнеша: об’ємний і площинний. За кожним з цих видів закріпилася своя назва. Об’ємний матеріал іменується логічними блоками, а площинний – логічними фігурами. В площинному логічному комплекті – 24 фігури. Вони відрізняються тільки 3-ма властивостями: кольором, формою і розміром. Логічні блоки Д’єнеша – це набір із 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.
Поряд з блоками Д’єнеша використовуються картки-властивості, які запропонував професор Семадені.
Дидактичний посібник складається з 11 карток із символами властивостей і 11 карток із запереченням властивостей. Використання цих карток дозволяє розвивати у дітей дошкільного віку спроможність до заміщення і моделювання властивостей геометричної фігури, вміння кодувати і декодувати інформацію про неї. Ці здібності й уміння розвиваються у виконанні різноманітних предметно-ігрових дій.
Урізноманітнити роботу з картками-властивостями та зацікавити старших дошкільників ігровими діями допоможуть випущені альбоми зі схемами та завданнями для роботи з блоками Д’єнеша за віком.
Для проведення різноманітних дидактичних ігор використовують допоміжні матеріали: обручі, іграшки-персонажі тощо.
ІІ. Практична частина
Тема: «Казочка на новий лад»
Шановні слухачі! Уявіть, що ви маленькі дітки і прийшли до дитячого садка, і разом з вами в гості в дитсадок завітав казковий герой – Колобок.
Педагог: Прикотився Колобок
До малят у дитсадок.
Колобок: Скільки іграшок багато!
Як ви граєтесь, малята?!
Педагог: Починати роботу з блоками потрібно з надання дітям можливості самостійно з ними познайомитися. Розсипати на столі перед дітьми комплект блоків Д’єнеша, розглянути їх: вони різної форми, кольору, розміру і товщини, але не звертати увагу малюка відразу на всі ці ознаки, просто назвати їх. В процесі маніпуляції з блоками діти звертають увагу на різний колір, форму, розмір, а також здогадуються, що з ними можна гратися: побудувати доріжку, башточку тощо.
Педагог: Виглянув Колобок у віконце,
А там яскраво світить сонце,
Дітки йдуть у дитсадок
Будувати будиночки для звіряток,
А потім дружно приготують
Для матусі подарунок.
Альбом «Маленькі логіки» допоможе в організації та проведенні розвивальних ігор з малятами, які допоможуть засвоїти ознаки блоків: форму, колір, величину.
Розвивальна гра «Намисто для матусі»
Мета: звернути увагу малюка тільки на одну ознаку блока (всі круглі).
Хід гри: із повного комплекту «Логічні блоки Д’єнеша» вибрати з дитиною всі круглі фігури (називаючи їх словом «фігури», а не «фігурки»). При цьому дорослий спочатку сам візьме одну круглу фігуру (незалежно від розміру), потім запропонує дитині: «Візьми собі теж круглу фігуру. О! Як їх багато! Давай виберемо всі круглі, зберемо намисто для мами». Дитина діє за прикладом дорослого на основі ігрової мотивації.
Аналогічно проводяться ігри: «Доріжка до дитячого садка», «Казкове сонечко», «Пряничний будиночок».
Педагог: Ось ми і познайомили діток із формою блоків.
А на клумбі під вікном
Ростуть квіти всі рядком.
І червоні, й сині, й жовті,
А в нас є такі ж самі блоки..
Давайте їх всі складемо,
За кольором підберемо.
Розвивальна гра «Квіткова галявина»
Мета: закріпити уміння дитини сортувати фігури за кольором.
Матеріал: кольорова галявина з квітами: синіми, жовтими, червоними; блоки Д’єнеша.
Вихователь: Діти, подивіться, які красиві квіти! Але тут, чомусь намальовано три галявини, а чому? (за кольором фігур)
- Давайте покладемо всі червоні фігури на галявину з червоними квітами, всі сині – з синіми, а всі жовті – з жовтими.
Ось ми і познайомили діток з кольором блоків.
Колобок: Час прощатися, малята!
Хочу в лісі побувати.
Педагог: Прикотився Колобок
До лісових галявинок.
Одна маленька з них була: з маленькими квітами, грибами. Інша – велика з великими квітами, грибами. «Чому так?» - замислився Колобок.
Давайте допоможемо розгадати цю загадку Колобку.
Розвивальна гра «Лісові галявинки»
Мета: познайомити дитину з поняттям «великий-маленький». Вчити розкладати фігури за розміром.
Матеріал: розворот «Лісової галявини».
Хід гри: вихователь розглядає разом з дітьми зображення стежки, яка веде до двох галявин. Галявини різні за розміром. І дерева, квіти, тварини навколо них також великі і маленькі.
- Давайте покладемо фігури на галявини. Подивіться, фігур у нас багато! Але всі вони великі і маленькі.
(Діти розкладають на одну галявину великі фігури, на іншу маленькі).
Педагог: Ось дітки познайомилися з величною блоків.
Поради дорослим
· В процесі ігор дорослий детально відслідковує свої дії і мову.
· Обов’язково емоційно підтримуйте дитину в процесі гри. При досягненні результату, більш емоційно, ніж раніше: «Молодець! Ти сам здогадався! Розумничок!» з одночасною невербальною підтримкою (погладьте по голівці, похлопайте по спинці, покажіть жестом, поплескайте в долоні).
Педагог: Покотився далі Колобок
І потрапив до тітоньки Сови на урок.
Поряд з блоками Д’єнеша використовуються картки-властивості.
– круг, – трикутник, – квадрат, – прямокутник позначають чотири форми геометричних фігур.
Педагог: Вміння оперувати картками розвиває здатність до заміщення, моделювання, кодування та декодування інформації.
Розвивальна гра «Опиши фігуру»
Мета: розвивати уміння дітей «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.
Матеріал: «чарівна торбинка» в якій знаходяться блоки Д’єнеша.
Завдання: діти витягують із чарівної торбинки геометричну фігуру, уважно розглядають її і за допомогою карток – кодів викладають властивості фігури.
Потім діти читають записане на картках – кодах. (Це круг. Він червоного кольору, товстий, великий. Це трикутник. Він жовтого кольору, тонкий, маленький).
Педагог: Після вивчення знаків-кодів вводиться знак заперечення, який позначає відсутність властивості. Для цього використовуються картки, де властивість фігури перекреслена двома лініями.
Наприклад:
Педагог: Тут до тітоньки Сови
Прийшли звірі всі нові.
- Хто такі? – Колобок питає,
Бо таких звірів я не знаю.
Давайте познайомимо Колобка з цими звірятами.
Дидактична гра «Ліпимо небилиці»
Мета: закріпити в дитячій свідомості правильного розуміння дійсності, залучати до художньої літератури; продовжувати засвоювати знакову культуру.
Матеріал: блоки Д’єнеша, альбом «Ліпимо небилиці».
Хід гри
Вихователь запитує в дітей, чи знають вони що таке небилиця. Пояснює, що небилиця (нісенітниця) побутує вже багато століть. Це смішна історія про те, чого не буває. Показує картку і читає небилицю: «З пальми вниз, на пальму знову спритно стрибає корова».
- Чому ви смієтеся? Що тут смішного? – запитує вихователь.
Після читання небилиць можна приступати до викладання блоків на аркуші. На деяких аркушах, щоб викласти картинку, потрібно знати знаки-символи властивостей. Тому перед викладанням блоків потрібно повторити знаки-символи властивостей.
Педагог: Як урок у Сови закінчився,
Так Колобок далі собі покотився.
Та заблукав він у темному лісі,
Колобок: Як не потрапити до хитрого лиса?
Педагог: Давайте викладемо доріжку, яка виведе нашого героя з лісу.
Розвивальна гра «Викладаємо доріжки»
Мета: вчити «читати» схему і викладати доріжку з логічних фігур або блоків відповідно схеми; розвивати логічне мислення.
Хід гри: вихователь пропонує дитині «прочитати» схему і викласти доріжку з логічних фігур або блоків. На заданій кольоровій схемі дитина повинна знайти три властивості, що зображені на схематичному прикладі (1,2,3,4,5,6). Далі – знайти відповідну фігуру з комплекту блоків. Після знаходження всіх блоків, викладається ланцюжок.
Педагог: А доріжка привела до міста незвичного геометричного.
Розвивальна гра «Засели будиночок»
Мета: розвивати уміння дітей класифікувати фігури за їх ознаками (колір, форма, величина, товщина). Розвивати логічне мислення, увагу.
Матеріал: таблиці – будиночки,блоки Д’єнеша.
Завдання гри: розселити мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.
Варіанти будиночків: (див. у додатку)
Ігри з одним обручем
Педагог: А біля будиночків Колобок потоваришував з обручами.
Мета: познайомити з множиною, сформувати чітке уявлення про внутрішню та зовнішню територію по відношенню до замкнутої лінії.
Хід гри
Запропонувати застрибнути в обруч, покладений на підлогу. (Де вони? Всередині). Швидко вистрибнути (Де вони? Зовні). Покласти в червоний обруч всі червоні фігури. (Які лежать всередині? А зовні?). Покласти в синій обруч товсті блоки. Які лежать всередині обруча? А зовні?
Знання дітей закріплюються під час проведення розвивальних та дидактичних ігор.
Розвивальна гра з двома обручами
Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).
Матеріал: блоки Д’єнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості.
Хід гри: на підлозі – два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Ведучий пропонує кому-небудь стати в коло синього обруча (в коло червоного обруча; в загальну частину обох обручів; поза червоним обручем; всередині синього, але поза червоним; всередині червоного, але поза синім і червоним обручами). Потім діти розташовують блоки так, щоб всередині синього обруча опинились всі круглі блоки, а всередині червоного обруча – всі червоні. Після виконання практичного завдання по розташуванню блоків діти відповідають на чотири питання:
- Які блоки лежать всередині обох обручів?
- Всередині синього, але поза червоним обручем?
- Всередині червоного, але поза синім?
- Поза обома обручами?
Слід підкреслити, що блоки треба називати тут за допомогою двох властивостей – форми і кольору.
Розвивальна гра з трьома обручами
Мета: класифікація блоків за трьома властивостями.
Матеріал: блоки Д’єнеша, три обручі (червоний, жовтий, синій).
Хід гри: ведучий кладе на підлогу три різнокольорові обручі так, щоб утворилося 8 областей. Після того, як ці області відповідним чином названі по відношенню до обручів (всередині всіх трьох обручів, усередині червоного і синього, але поза жовтим тощо) пропонується розташувати блоки, наприклад, так, щоб всередині червоного обруча опинилися всі червоні блоки, всередині синього – всі квадратні, а всередині жовтого – всі великі.
Після виконання практичного завдання діти відповідають на вісім (стандартних для будь-якого варіанту гри з трьома обручами) питань:
1. Які блоки лежать?
- всередині всіх трьох обручів?
- всередині червоного і синього, але поза жовтим обручем?
- всередині синього і жовтого, але поза синім обручем?
- всередині червоного і жовтого, але поза синім обручем?
- всередині червоного, але поза синім і поза жовтим обручем?
- всередині синього, але поза жовтим і червоним обручем?
- всередині жовтого, але поза червоним і поза синім обручем?
- поза всіма трьома обручами?
У грі з трьома обручами моделюється розбиття множини на вісім класів (попарно непересічних підмножин) за допомогою трьох властивостей (бути червоним, бути квадратним, бути великим).
Педагог: Час Колобку повертатись додому,
Бабуся з дідусем зачекались на нього.
Колобок на потяг сідає
І додому вирушає.
Дидактична гра «Логічний поїзд»
Мета: розвивати вміння декодувати інформацію, видозмінювати властивості предметів згідно зі схемою, діяти згідно з правилами.
Хід гри
Ведучий розкладає ігровий матеріал: потяг з вагончиками. Над кожним вагончиком кладеться картка із символом зміни властивостей. Потім пояснює, що це логічний поїзд. Вантаж, який він везе, перевантажується із вагона у вагон. В кожному вагоні з ним відбуваються зміни згідно з правилами, зображеними на картці над вагоном.
Зміна розташування карток із властивостями над вагонами дозволяє проводити цю гру багаторазово (при бажанні та зацікавленості дітей).
Педагог: Ми з вами погрались немало,
Гадаю, всім було цікаво.
Підсумок
Педагог: Вашій увазі була запропонована технологія – логічні блоки Д’єнеша. Ви познайомились тільки з частиною розвивальних ігор, в які можна гратися з блоками Д’єнеша для розвитку логічного мислення дітей.
Слухачі висловлюють свої враження про логічні блоки Д’єнеша.
Коментарi