Майстер-клас

«Практичне використання блоків Д’єнеша для розвитку логічного мислення дошкільників»

Мета: познайомити слухачів з інноваційною технологією угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша «Нова математика» , яка представлена дидактичним ігровим матеріалом «Логічні блоки Д’єнеша; розкрити особливості використання її з дітьми дошкільного віку. Формувати у педагогів практичні уміння та навички володіння прийомами роботи з логічними блоками Д’єнеша, підвищувати професійну компетентність, сприяти активному використанню інноваційної методики в роботі з дошкільниками.

Завдання:

- практичне ознайомлення учасників з дидактично-ігровим посібником «Логічні блоки Д’єнеша» та особливостями використання його для організації роботи по формуванню логічних умінь як необхідного засобу освоєння дошкільнятами навколишньої дійсності, засвоєння матеріалу в будь-якій галузі знань, в тому числі і математиці;

- розвиток творчих можливостей педагогів, вміння використовувати набуті знання на практиці;

- впровадження перспективного досвіду.

Матеріали:

- комплекти «Логічних блоків Д’єнеша» та логічних фігур, картки-властивості Семадені, обручі, дидактичний матеріал для проведення розвиваючих ігор.

План майстер-класу

Теоретична частина

1. Міні-лекція «Унікальність технології «Логічні блоки Д’єнеша»

2. Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Д’єнеша» та допоміжних матеріалів до нього.

Практична частина

1. Як познайомити дітей з блоками та їх властивостями.

2. Використання карток-властивостей Семадені в проведенні різноманітних дидактичних ігор.

3. Підсумок.

Хід майстер-класу

І. Теоретична частина

Міні-лекція «Унікальність технології «Логічні блоки Д’єнеша»

Галілео Галілей говорив: «У книзі Всесвіту, яка завжди відкрита нашим очам, природа розмовляє мовою математики: букви цієї мови – круги, трикутники та інші математичні фігури».

Для формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовується розвивальна технологія угорського теоретика і практика, професора Шербрукського університету Золтана Д’єнеша.

Дидактичний матеріал Д’єнеша ґрунтується на методі розміщення предмета символами і знаками (методі моделювання). Блоки відносяться до типу іграшок, з якими грати можна не один рік шляхом ускладнення завдань від простого до складного.

Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Д’єнеша» та допоміжних матеріалів до нього.

У сучасній практиці роботи з дітьми в дитячому садку знаходять місце два види дидактичного матеріалу Д’єнеша: об’ємний і площинний. За кожним з цих видів закріпилася своя назва. Об’ємний матеріал іменується логічними блоками, а площинний – логічними фігурами. В площинному логічному комплекті – 24 фігури. Вони відрізняються тільки 3-ма властивостями: кольором, формою і розміром. Логічні блоки Д’єнеша – це набір із 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.

Поряд з блоками Д’єнеша використовуються картки-властивості, які запропонував професор Семадені.

Дидактичний посібник складається з 11 карток із символами властивостей і 11 карток із запереченням властивостей. Використання цих карток дозволяє розвивати у дітей дошкільного віку спроможність до заміщення і моделювання властивостей геометричної фігури, вміння кодувати і декодувати інформацію про неї. Ці здібності й уміння розвиваються у виконанні різноманітних предметно-ігрових дій.

Урізноманітнити роботу з картками-властивостями та зацікавити старших дошкільників ігровими діями допоможуть випущені альбоми зі схемами та завданнями для роботи з блоками Д’єнеша за віком.

Для проведення різноманітних дидактичних ігор використовують допоміжні матеріали: обручі, іграшки-персонажі тощо.

ІІ. Практична частина

Тема: «Казочка на новий лад»

Шановні слухачі! Уявіть, що ви маленькі дітки і прийшли до дитячого садка, і разом з вами в гості в дитсадок завітав казковий герой – Колобок.

Педагог: Прикотився Колобок

До малят у дитсадок.

Колобок: Скільки іграшок багато!

Як ви граєтесь, малята?!

Педагог: Починати роботу з блоками потрібно з надання дітям можливості самостійно з ними познайомитися. Розсипати на столі перед дітьми комплект блоків Д’єнеша, розглянути їх: вони різної форми, кольору, розміру і товщини, але не звертати увагу малюка відразу на всі ці ознаки, просто назвати їх. В процесі маніпуляції з блоками діти звертають увагу на різний колір, форму, розмір, а також здогадуються, що з ними можна гратися: побудувати доріжку, башточку тощо.

Педагог: Виглянув Колобок у віконце,

А там яскраво світить сонце,

Дітки йдуть у дитсадок

Будувати будиночки для звіряток,

А потім дружно приготують

Для матусі подарунок.

Альбом «Маленькі логіки» допоможе в організації та проведенні розвивальних ігор з малятами, які допоможуть засвоїти ознаки блоків: форму, колір, величину.

Розвивальна гра «Намисто для матусі»

Мета: звернути увагу малюка тільки на одну ознаку блока (всі круглі).

Хід гри: із повного комплекту «Логічні блоки Д’єнеша» вибрати з дитиною всі круглі фігури (називаючи їх словом «фігури», а не «фігурки»). При цьому дорослий спочатку сам візьме одну круглу фігуру (незалежно від розміру), потім запропонує дитині: «Візьми собі теж круглу фігуру. О! Як їх багато! Давай виберемо всі круглі, зберемо намисто для мами». Дитина діє за прикладом дорослого на основі ігрової мотивації.

Аналогічно проводяться ігри: «Доріжка до дитячого садка», «Казкове сонечко», «Пряничний будиночок».

Педагог: Ось ми і познайомили діток із формою блоків.

А на клумбі під вікном

Ростуть квіти всі рядком.

І червоні, й сині, й жовті,

А в нас є такі ж самі блоки..

Давайте їх всі складемо,

За кольором підберемо.

Розвивальна гра «Квіткова галявина»

Мета: закріпити уміння дитини сортувати фігури за кольором.

Матеріал: кольорова галявина з квітами: синіми, жовтими, червоними; блоки Д’єнеша.

Вихователь: Діти, подивіться, які красиві квіти! Але тут, чомусь намальовано три галявини, а чому? (за кольором фігур)

- Давайте покладемо всі червоні фігури на галявину з червоними квітами, всі сині – з синіми, а всі жовті – з жовтими.

Ось ми і познайомили діток з кольором блоків.

Колобок: Час прощатися, малята!

Хочу в лісі побувати.

Педагог: Прикотився Колобок

До лісових галявинок.

Одна маленька з них була: з маленькими квітами, грибами. Інша – велика з великими квітами, грибами. «Чому так?» - замислився Колобок.

Давайте допоможемо розгадати цю загадку Колобку.

Розвивальна гра «Лісові галявинки»

Мета: познайомити дитину з поняттям «великий-маленький». Вчити розкладати фігури за розміром.

Матеріал: розворот «Лісової галявини».

Хід гри: вихователь розглядає разом з дітьми зображення стежки, яка веде до двох галявин. Галявини різні за розміром. І дерева, квіти, тварини навколо них також великі і маленькі.

- Давайте покладемо фігури на галявини. Подивіться, фігур у нас багато! Але всі вони великі і маленькі.

(Діти розкладають на одну галявину великі фігури, на іншу маленькі).

Педагог: Ось дітки познайомилися з величною блоків.

Поради дорослим

· В процесі ігор дорослий детально відслідковує свої дії і мову.

· Обов’язково емоційно підтримуйте дитину в процесі гри. При досягненні результату, більш емоційно, ніж раніше: «Молодець! Ти сам здогадався! Розумничок!» з одночасною невербальною підтримкою (погладьте по голівці, похлопайте по спинці, покажіть жестом, поплескайте в долоні).

Педагог: Покотився далі Колобок

І потрапив до тітоньки Сови на урок.

Поряд з блоками Д’єнеша використовуються картки-властивості.

– круг, – трикутник, – квадрат, – прямокутник позначають чотири форми геометричних фігур.

Безформні плями – синя, – червона, – жовта, передають колір геометричної фігури.

Будиночок з двома вікнами - позначає – великий,

будиночок з одним вікном - – маленький.

Чоловічок – – позначає – тонкий.

Чоловічок - - позначає – товстий.

Педагог: Вміння оперувати картками розвиває здатність до заміщення, моделювання, кодування та декодування інформації.

Розвивальна гра «Опиши фігуру»

Мета: розвивати уміння дітей «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.

Матеріал: «чарівна торбинка» в якій знаходяться блоки Д’єнеша.

Завдання: діти витягують із чарівної торбинки геометричну фігуру, уважно розглядають її і за допомогою карток – кодів викладають властивості фігури.

Потім діти читають записане на картках – кодах. (Це круг. Він червоного кольору, товстий, великий. Це трикутник. Він жовтого кольору, тонкий, маленький).

Педагог: Після вивчення знаків-кодів вводиться знак заперечення, який позначає відсутність властивості. Для цього використовуються картки, де властивість фігури перекреслена двома лініями.

Наприклад:

Педагог: Тут до тітоньки Сови

Прийшли звірі всі нові.

- Хто такі? – Колобок питає,

Бо таких звірів я не знаю.

Давайте познайомимо Колобка з цими звірятами.

Дидактична гра «Ліпимо небилиці»

Мета: закріпити в дитячій свідомості правильного розуміння дійсності, залучати до художньої літератури; продовжувати засвоювати знакову культуру.

Матеріал: блоки Д’єнеша, альбом «Ліпимо небилиці».

Хід гри

Вихователь запитує в дітей, чи знають вони що таке небилиця. Пояснює, що небилиця (нісенітниця) побутує вже багато століть. Це смішна історія про те, чого не буває. Показує картку і читає небилицю: «З пальми вниз, на пальму знову спритно стрибає корова».

- Чому ви смієтеся? Що тут смішного? – запитує вихователь.

Після читання небилиць можна приступати до викладання блоків на аркуші. На деяких аркушах, щоб викласти картинку, потрібно знати знаки-символи властивостей. Тому перед викладанням блоків потрібно повторити знаки-символи властивостей.

Педагог: Як урок у Сови закінчився,

Так Колобок далі собі покотився.

Та заблукав він у темному лісі,

Колобок: Як не потрапити до хитрого лиса?

Педагог: Давайте викладемо доріжку, яка виведе нашого героя з лісу.

Розвивальна гра «Викладаємо доріжки»

Мета: вчити «читати» схему і викладати доріжку з логічних фігур або блоків відповідно схеми; розвивати логічне мислення.

Хід гри: вихователь пропонує дитині «прочитати» схему і викласти доріжку з логічних фігур або блоків. На заданій кольоровій схемі дитина повинна знайти три властивості, що зображені на схематичному прикладі (1,2,3,4,5,6). Далі – знайти відповідну фігуру з комплекту блоків. Після знаходження всіх блоків, викладається ланцюжок.

Педагог: А доріжка привела до міста незвичного геометричного.

Розвивальна гра «Засели будиночок»

Мета: розвивати уміння дітей класифікувати фігури за їх ознаками (колір, форма, величина, товщина). Розвивати логічне мислення, увагу.

Матеріал: таблиці – будиночки,блоки Д’єнеша.

Завдання гри: розселити мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.

Варіанти будиночків: (див. у додатку)

Ігри з одним обручем

Педагог: А біля будиночків Колобок потоваришував з обручами.

Мета: познайомити з множиною, сформувати чітке уявлення про внутрішню та зовнішню територію по відношенню до замкнутої лінії.

Хід гри

Запропонувати застрибнути в обруч, покладений на підлогу. (Де вони? Всередині). Швидко вистрибнути (Де вони? Зовні). Покласти в червоний обруч всі червоні фігури. (Які лежать всередині? А зовні?). Покласти в синій обруч товсті блоки. Які лежать всередині обруча? А зовні?

Знання дітей закріплюються під час проведення розвивальних та дидактичних ігор.

Розвивальна гра з двома обручами

Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).

Матеріал: блоки Д’єнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості.

Хід гри: на підлозі – два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Ведучий пропонує кому-небудь стати в коло синього обруча (в коло червоного обруча; в загальну частину обох обручів; поза червоним обручем; всередині синього, але поза червоним; всередині червоного, але поза синім і червоним обручами). Потім діти розташовують блоки так, щоб всередині синього обруча опинились всі круглі блоки, а всередині червоного обруча – всі червоні. Після виконання практичного завдання по розташуванню блоків діти відповідають на чотири питання:

- Які блоки лежать всередині обох обручів?

- Всередині синього, але поза червоним обручем?

- Всередині червоного, але поза синім?

- Поза обома обручами?

Слід підкреслити, що блоки треба називати тут за допомогою двох властивостей – форми і кольору.

Розвивальна гра з трьома обручами

Мета: класифікація блоків за трьома властивостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша, три обручі (червоний, жовтий, синій).

Хід гри: ведучий кладе на підлогу три різнокольорові обручі так, щоб утворилося 8 областей. Після того, як ці області відповідним чином названі по відношенню до обручів (всередині всіх трьох обручів, усередині червоного і синього, але поза жовтим тощо) пропонується розташувати блоки, наприклад, так, щоб всередині червоного обруча опинилися всі червоні блоки, всередині синього – всі квадратні, а всередині жовтого – всі великі.

Після виконання практичного завдання діти відповідають на вісім (стандартних для будь-якого варіанту гри з трьома обручами) питань:

1. Які блоки лежать?

- всередині всіх трьох обручів?

- всередині червоного і синього, але поза жовтим обручем?

- всередині синього і жовтого, але поза синім обручем?

- всередині червоного і жовтого, але поза синім обручем?

- всередині червоного, але поза синім і поза жовтим обручем?

- всередині синього, але поза жовтим і червоним обручем?

- всередині жовтого, але поза червоним і поза синім обручем?

- поза всіма трьома обручами?

У грі з трьома обручами моделюється розбиття множини на вісім класів (попарно непересічних підмножин) за допомогою трьох властивостей (бути червоним, бути квадратним, бути великим).

Педагог: Час Колобку повертатись додому,

Бабуся з дідусем зачекались на нього.

Колобок на потяг сідає

І додому вирушає.

Дидактична гра «Логічний поїзд»

Мета: розвивати вміння декодувати інформацію, видозмінювати властивості предметів згідно зі схемою, діяти згідно з правилами.

Хід гри

Ведучий розкладає ігровий матеріал: потяг з вагончиками. Над кожним вагончиком кладеться картка із символом зміни властивостей. Потім пояснює, що це логічний поїзд. Вантаж, який він везе, перевантажується із вагона у вагон. В кожному вагоні з ним відбуваються зміни згідно з правилами, зображеними на картці над вагоном.

Зміна розташування карток із властивостями над вагонами дозволяє проводити цю гру багаторазово (при бажанні та зацікавленості дітей).

Педагог: Ми з вами погрались немало,

Гадаю, всім було цікаво.

Підсумок

Педагог: Вашій увазі була запропонована технологія – логічні блоки Д’єнеша. Ви познайомились тільки з частиною розвивальних ігор, в які можна гратися з блоками Д’єнеша для розвитку логічного мислення дітей.

Слухачі висловлюють свої враження про логічні блоки Д’єнеша.

Повну версію майстер-класу з ілюстраціями можна завантажити за посиланням: "Практичне використання блоків Д'єнеша"

Кiлькiсть переглядiв: 408

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.