«Математичний турнір: королівство кольорових паличок проти «Розумасиків»

Конспект комплексного заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань з дітьми старшого дошкільного віку

Характеристика заняття: фронтальне, комплексне, з пріоритетом логіко-математичних завдань, навчально-ігрове.

Інноваційна ідея заняття: ефективне використання універсальної педагогічної технології – кольорових паличок Кюїзенера як специфічного дидактично-ігрового матеріалу, що дає можливість дітям накопичувати чуттєвий досвід, вирішувати численні математичні ситуації, оволодівати різними способами дій, необхідних для засвоєння елементарних математичних понять: число, лічба, вимірювання, елементарні обчислення; формувати у дошкільнят навички алгоритму, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, класифікувати.

Завдання: навчальні: формувати у дітей сенсорно-пізнавальну та математичну компетенції, а саме – підвести до розуміння, що число не залежить від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору; познайомити зі складом числа «7» з двох менших чисел: вправляти в порядковій та кількісній лічбі, у визначенні попереднього та наступного числа; закріпити знання дітей про цифри та числове значення кольорових паличок Кюїзенера; продовжувати вчити вирішувати логічні завдання на основі зорового сприйняття інформації та розв’язувати приклади на додавання.

Розвивальні: розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, слідкувати за ходом розміркувань вихователя, цілеспрямовано здійснювати елементарну інтелектуальну та практичну діяльність; розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять, комбінаторні здібності, кмітливість, готовність вирішувати проблемні завдання.

Виховні: виховувати активність, самостійність; вміння розмірковувати; інтерес до логіко-математичних знань.

Демонстраційний матеріал: панно «Місто кольорових паличок», силуети королев, комплект кольорових смужок Кюїзенера, цифри-магніти, знаки, 7 площинних геометричних фігур: великий червоний круг, великий синій круг, 2 великі сині квадрати, 3 маленькі сині круги, картка «Кольорові сходинки».

Роздатковий матеріал: палички Кюізенера (10 комплектів); атрибути до гри «Знайди дім для палички», «Невирішені приклади», каси цифр та знаків «+», «=», «-».

Попередня робота: розповідання та обговорення казки «Місто кольорових паличок», проведення розвивальних ігор з паличками Кюїзенера», заучування вірша «Кольорові сходинки».

Використана література:

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / журнал «Дошкільне виховання», № 7, 2012 р.

2. Позднякова В.В. «Розвиток логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку. Пізнавально-ігрові комплекси». – Харків: Вид. група «Основа», 2011.

3. Палова Є.Н. «Дидактичні ігри-заняття в ДНЗ»(старший вік). – Вороніж: ЧП Лакоценін С.С., 2007.

4. Комарова Л.Д. «Як працювати з паличками Кюїзенера. Ігри та вправи з навчання дітей математики 5-7 років». – Москва: Вид. ГНОМ і Д, 2008.

Хід заняття

І. Вступна частина

Діти стоять півколом.

1. Організаційний момент.

Вихователь: Добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, тож посміхніться, малята, один одному, гостям і побажайте всім доброго дня. (Діти вітаються).

2. Мотивація діяльності дітей.

Вихователь: (звертає увагу дітей на панно «Місто кольорових паличок»)

- Малята, чи пам’ятаєте ви хто збудував місто кольорових паличок?

- Хто живе в цих гарненьких будиночках?

- А ви знаєте, що всі кольорові палички мають своїх королев і у своєму місті королеви проводять математичні змагання, або турніри, які називаються «Найрозумніший»?

Королеви дізналися про те, що в нашому садочку є група «Розумасики» і вирішили перевірити, чи й справді наші дітки такі розумні. Вони приготували для вас завдання. Якщо ми виконаємо ці завдання, то, можливо, отримаємо титул «Найрозумніший». Ну що, приймаємо виклик? (Так!)

ІІ. Основна частина

Вихователь: Перше завдання від королеви білих паличок. Вона хоче перевірити, чи знаєте ви кольорові числа і пропонує порахувати кольорові сходинки.

/Files/images/skarbnichka/paschna/драбинка1.jpg

Ігрова вправа «Кольорові сходинки»

Мета: закріпити знання дітей про числове значення кольорових паличок Кюїзенера.

Діти рахують сходинки:

Ми по сходинках крокуєм,

І всі сходинки рахуєм,

Десять кольорових сходинок

Всі ми знаєм назубок:

Перша – біла як сніжок,

Друга із рожевих пелюсток,

Третя – голубий океан,

Четверта – ніби червоний тюльпан,

П’ята – жовтого соняха цвіт,

Шоста – фіалки весняний привіт,

Сьома – чорний, пухнастий котик,

Восьма – смачний вишневий компотик,

Дев’ята – наш синій м’ячик,

Десята – оранжевий сонячний зайчик.

Вихователь: Молодці! Добре знаєте кольорові числа. Переходимо до наступного завдання. Друге завдання від королеви рожевих паличок. Ви повинні знайти дім для паличок, які загубилися.

Ігрова вправа «Знайди дім для палички»

Мета: формувати уявлення про числовий ряд, попереднє та наступне число.

На килимку, на таці, лежать кольорові смужки. Навколо таці лежать картки з пропущеними сходинками. Діти повинні заповнити пропущені кольорові числа.

/Files/images/skarbnichka/paschna/драбинка2.jpg

Вихователь: Третє завдання від королеви блакитних паличок. Вона запрошує малят у подорож на транспорті. А що це за транспорт потрібно відгадати. Він не водний, і не повітряний, а який? Перевозить і пасажирів, і вантажі, але не по асфальтованій дорозі, а по якій? Отже, що це? (Це потяг) Потяг ви повинні збудувати самі, тож переходимо в конструкторське бюро. (Діти сідають за столи, будують потяг з 10 кольорових паличок).

Ігрова вправа «Прогулянка на поїзді»

Мета: удосконалювати знання дітей про числовий ряд, склад числа з одиниць, властивості кольорових чисел.

Вихователь: Ну що, збудували потяг? Скільки вагонів у вашого поїзда? (10)

- Який номер у жовтого вагона? (5)

- Якого кольору шостий вагон? (Фіолетовий)

- Який номер у вагона, який стоїть між рожевим та червоним? (Третій)

- Який вагон найдовший? (Десятий)

- Який найкоротший? (1)

- Знайдіть вагон, який стоїть поряд з чорним, але не фіолетовий? (Вишневий, №8)

- Який вагон зліва від блакитного?

- Вагон якого кольору тобі найбільше подобається? Скільки ось таких пасажирів (вихователь показує білу паличку) в ньому поміститься?

Вихователь: Четверте завдання від королеви червоних паличок.Потрібно придбати квиток на потяг, щоб у ньому їхати. Палички – це ваші гроші. Які палички потрібно взяти, якщо квиток коштує 6 гривень. Назвіть числове значення паличок. (Одну фіолетову, шість білих, дві блакитних, одну червону...)

Ігрова вправа «Придбай квиток»

Мета: формувати уміння вирішувати проблемну ситуацію, закріпити знання про склад числа «6» з одиниць та менших чисел.

Діти виконують завдання.

Вихователь: Працювали ми завзято,

Але час відпочивати.

Королева жовтих паличок пропонує музичну паузу для всіх. (П’яте завдання - «Танок з королевами» під музичний супровід).

Діти беруть в руки силуети королев і танцюють під музику на килимку. Під кінець музики вишиковують числовий ряд кольорових чисел в прямому та зворотному порядку. Вихователь змінює королев після кожного ряду. Гра проводиться 2-3 рази.

Вихователь:Шосте завдання від фіолетової королеви.

Гра-завдання «Склад числа «7»

Мета: познайомити дітей зі складом числа»7», показати незалежність числа від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору.

Вихователь звертає увагу на панно. Там розміщені геометричні фігури (3 синіх малих круги, 1 великий синій круг, 1 великий червоний круг, 2 великі сині квадрати).

/Files/images/skarbnichka/paschna/склад числа7.jpg

- Діти, що ви бачите? (геометричні фігури)

- Які? (круги, квадрати)

- Скільки всього геометричних фігур? (сім)

- Як ви дізнались? (порахували)

- Знайдіть цифру «7».

- Розділіть ці фігури на 2 групи за кольором (одна червона і шість синіх)

- Скільки фігур синього кольору? (шість) Позначте цифрою.

- Скільки фігур червоного кольору? (одна) Позначте цифрою.

- Скільки всього було фігур? (сім) Отже, «7» - це скільки і скільки? (шість та один)

- А чи можна розділити ці фігури на 2 групи по іншому? (можна, на круги і квадрати)

- За якою ознакою? (по формі)

- Скільки квадратів? (два) Позначимо цифрою «2». А скільки кругів? (п’ять) Позначимо цифрою «5». Отже, «7» - це скільки і скільки? (п’ять і два)

- А чи можна ще по іншому розділити ці 7 геометричних фігур на 2 групи? (можна, на великі і маленькі) Позначимо кількість великих і малих фігур цифрами (4 великих і 3 маленьких) Отже, «7» - це ще «4» і «3».

- З яких двох менших чисел складається число «7»? («1» та «6», «6» та «1», «2» та «5», «5» та «2», «3» та «4», «4» та «3»)

Вихователь: Наступне завдання від королеви чорних паличок. У королеви чорних паличок скоро день народження. Вона хоче прикрасити свою оселю барвистими килимками, щоб було красивіше та веселіше. Вона запрошує вас в майстерню килимів.

Гра-вправа «Килимок для королеви чорних паличок»

Мета: закріпити склад числа «7» з двох менших чисел.

Діти сідають за столи і викладають склад числа «7» з кольорових паличок.

1 чорна - 7

1 біла+фіолетова - 1+6

Рожева+жовта - 2+5

Блакитна+червона - 3+4

Червона+блакитна - 4+3

Жовта+рожева - 5+2

Фіолетова+біла - 6+1

/Files/images/skarbnichka/paschna/килимок.jpg

Вихователь: Королева вдячна всім дітям за барвисті килимки. Ми продовжуємо працювати. Далі восьме завдання від королеви вишневих паличок - «Бліц-турнір», що означає уважно слухати і швидко відповідати.

- Скільки сонечок на небі? (Одне)

- По скільки рук у мене і у тебе? (Дві)

- А вогнів у світлофора? (Три)

- А скільки лапок в пса Тризора? (Чотири)

- А скільки пальців на одній руці? (П’ять)

- А скільки пальців в кулачці? (П’ять)

- А скільки лапок у жука? (Шість)

- А скільки їх у павука? (Вісім)

- Скільки кольорів веселка має? (Сім)

- На скількох отворах сопілка грає? (Дев’ять)

- А скільки пальців на руках? (Десять)

- А на двох руках в двох кулачках? (Десять)

Вихователь: Молодці! Справились з завданням.

Вихователь: Дев’яте завдання від королеви синіх паличок. Їх королева хоче перевірити, чи вміють малята вирішувати приклади на додавання.

Діти за допомогою паличок вирішують приклади на картках. Королева перевіряє правильність їх виконання.

Вихователь:Десяте завдання від королеви оранжевих паличок. Королева оранжевих паличок уважно слідкувала за роботою дітей. І хоче дізнатися, чи люблять діти казки?

- Назвіть, будь ласка, казки, в назвах яких є числа. («Вовк і семеро козенят», «Білосніжка і сім гномів», «Троє поросят», «Двоє жадібних ведмежат», «Казка про двох цапків», «Три ведмеді», «П’ятеро з одного стручка»)

ІІІ. Заключна частина

Вихователь: Оранжева королева десяток – найголовніша королева в місті кольорових паличок. Вона вважає, що ви заслуговуєте на звання «Найрозумніший», бо виконали всі завдання. Тому вона присвоює вам звання «Найрозумніші» і дарує вам приз – альбом «Цікаві ігри з паличками для найрозумніших».

Підсумок.

Вихователь:

Закінчилась наша гра,

Вже на прогулянку пора.

Працювали ви завзято,

Дуже вправні ви, малята,

А тепер скажіть мені

Що сподобалось, що ні?

(Діти висловлюють свої міркування).

Кiлькiсть переглядiв: 5236

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.