«Математичний турнір: королівство кольорових паличок проти «Розумасиків»
Конспект комплексного заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань з дітьми старшого дошкільного віку
Характеристика заняття: фронтальне, комплексне, з пріоритетом логіко-математичних завдань, навчально-ігрове.
Інноваційна ідея заняття: ефективне використання універсальної педагогічної технології – кольорових паличок Кюїзенера як специфічного дидактично-ігрового матеріалу, що дає можливість дітям накопичувати чуттєвий досвід, вирішувати численні математичні ситуації, оволодівати різними способами дій, необхідних для засвоєння елементарних математичних понять: число, лічба, вимірювання, елементарні обчислення; формувати у дошкільнят навички алгоритму, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, класифікувати.
Завдання: навчальні: формувати у дітей сенсорно-пізнавальну та математичну компетенції, а саме – підвести до розуміння, що число не залежить від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору; познайомити зі складом числа «7» з двох менших чисел: вправляти в порядковій та кількісній лічбі, у визначенні попереднього та наступного числа; закріпити знання дітей про цифри та числове значення кольорових паличок Кюїзенера; продовжувати вчити вирішувати логічні завдання на основі зорового сприйняття інформації та розв’язувати приклади на додавання.
Розвивальні: розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, слідкувати за ходом розміркувань вихователя, цілеспрямовано здійснювати елементарну інтелектуальну та практичну діяльність; розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять, комбінаторні здібності, кмітливість, готовність вирішувати проблемні завдання.
Виховні: виховувати активність, самостійність; вміння розмірковувати; інтерес до логіко-математичних знань.
Демонстраційний матеріал: панно «Місто кольорових паличок», силуети королев, комплект кольорових смужок Кюїзенера, цифри-магніти, знаки, 7 площинних геометричних фігур: великий червоний круг, великий синій круг, 2 великі сині квадрати, 3 маленькі сині круги, картка «Кольорові сходинки».
Роздатковий матеріал: палички Кюізенера (10 комплектів); атрибути до гри «Знайди дім для палички», «Невирішені приклади», каси цифр та знаків «+», «=», «-».
Попередня робота: розповідання та обговорення казки «Місто кольорових паличок», проведення розвивальних ігор з паличками Кюїзенера», заучування вірша «Кольорові сходинки».
Використана література:
1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / журнал «Дошкільне виховання», № 7, 2012 р.
2. Позднякова В.В. «Розвиток логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку. Пізнавально-ігрові комплекси». – Харків: Вид. група «Основа», 2011.
3. Палова Є.Н. «Дидактичні ігри-заняття в ДНЗ»(старший вік). – Вороніж: ЧП Лакоценін С.С., 2007.
4. Комарова Л.Д. «Як працювати з паличками Кюїзенера. Ігри та вправи з навчання дітей математики 5-7 років». – Москва: Вид. ГНОМ і Д, 2008.
Хід заняття
І. Вступна частина
Діти стоять півколом.
1. Організаційний момент.
Вихователь: Добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, тож посміхніться, малята, один одному, гостям і побажайте всім доброго дня. (Діти вітаються).
2. Мотивація діяльності дітей.
Вихователь: (звертає увагу дітей на панно «Місто кольорових паличок»)
- Малята, чи пам’ятаєте ви хто збудував місто кольорових паличок?
- Хто живе в цих гарненьких будиночках?
- А ви знаєте, що всі кольорові палички мають своїх королев і у своєму місті королеви проводять математичні змагання, або турніри, які називаються «Найрозумніший»?
Королеви дізналися про те, що в нашому садочку є група «Розумасики» і вирішили перевірити, чи й справді наші дітки такі розумні. Вони приготували для вас завдання. Якщо ми виконаємо ці завдання, то, можливо, отримаємо титул «Найрозумніший». Ну що, приймаємо виклик? (Так!)
ІІ. Основна частина
Вихователь: Перше завдання від королеви білих паличок. Вона хоче перевірити, чи знаєте ви кольорові числа і пропонує порахувати кольорові сходинки.
Ігрова вправа «Кольорові сходинки»
Мета: закріпити знання дітей про числове значення кольорових паличок Кюїзенера.
Діти рахують сходинки:
Ми по сходинках крокуєм,
І всі сходинки рахуєм,
Десять кольорових сходинок
Всі ми знаєм назубок:
Перша – біла як сніжок,
Друга із рожевих пелюсток,
Третя – голубий океан,
Четверта – ніби червоний тюльпан,
П’ята – жовтого соняха цвіт,
Шоста – фіалки весняний привіт,
Сьома – чорний, пухнастий котик,
Восьма – смачний вишневий компотик,
Дев’ята – наш синій м’ячик,
Десята – оранжевий сонячний зайчик.
Вихователь: Молодці! Добре знаєте кольорові числа. Переходимо до наступного завдання. Друге завдання від королеви рожевих паличок. Ви повинні знайти дім для паличок, які загубилися.
Ігрова вправа «Знайди дім для палички»
Мета: формувати уявлення про числовий ряд, попереднє та наступне число.
На килимку, на таці, лежать кольорові смужки. Навколо таці лежать картки з пропущеними сходинками. Діти повинні заповнити пропущені кольорові числа.
Вихователь: Третє завдання від королеви блакитних паличок. Вона запрошує малят у подорож на транспорті. А що це за транспорт потрібно відгадати. Він не водний, і не повітряний, а який? Перевозить і пасажирів, і вантажі, але не по асфальтованій дорозі, а по якій? Отже, що це? (Це потяг) Потяг ви повинні збудувати самі, тож переходимо в конструкторське бюро. (Діти сідають за столи, будують потяг з 10 кольорових паличок).
Ігрова вправа «Прогулянка на поїзді»
Мета: удосконалювати знання дітей про числовий ряд, склад числа з одиниць, властивості кольорових чисел.
Вихователь: Ну що, збудували потяг? Скільки вагонів у вашого поїзда? (10)
- Який номер у жовтого вагона? (5)
- Якого кольору шостий вагон? (Фіолетовий)
- Який номер у вагона, який стоїть між рожевим та червоним? (Третій)
- Який вагон найдовший? (Десятий)
- Який найкоротший? (1)
- Знайдіть вагон, який стоїть поряд з чорним, але не фіолетовий? (Вишневий, №8)
- Який вагон зліва від блакитного?
- Вагон якого кольору тобі найбільше подобається? Скільки ось таких пасажирів (вихователь показує білу паличку) в ньому поміститься?
Вихователь: Четверте завдання від королеви червоних паличок.Потрібно придбати квиток на потяг, щоб у ньому їхати. Палички – це ваші гроші. Які палички потрібно взяти, якщо квиток коштує 6 гривень. Назвіть числове значення паличок. (Одну фіолетову, шість білих, дві блакитних, одну червону...)
Ігрова вправа «Придбай квиток»
Мета: формувати уміння вирішувати проблемну ситуацію, закріпити знання про склад числа «6» з одиниць та менших чисел.
Діти виконують завдання.
Вихователь: Працювали ми завзято,
Але час відпочивати.
Королева жовтих паличок пропонує музичну паузу для всіх. (П’яте завдання - «Танок з королевами» під музичний супровід).
Діти беруть в руки силуети королев і танцюють під музику на килимку. Під кінець музики вишиковують числовий ряд кольорових чисел в прямому та зворотному порядку. Вихователь змінює королев після кожного ряду. Гра проводиться 2-3 рази.
Вихователь:Шосте завдання від фіолетової королеви.
Гра-завдання «Склад числа «7»
Мета: познайомити дітей зі складом числа»7», показати незалежність числа від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору.
Вихователь звертає увагу на панно. Там розміщені геометричні фігури (3 синіх малих круги, 1 великий синій круг, 1 великий червоний круг, 2 великі сині квадрати).
- Діти, що ви бачите? (геометричні фігури)
- Які? (круги, квадрати)
- Скільки всього геометричних фігур? (сім)
- Як ви дізнались? (порахували)
- Знайдіть цифру «7».
- Розділіть ці фігури на 2 групи за кольором (одна червона і шість синіх)
- Скільки фігур синього кольору? (шість) Позначте цифрою.
- Скільки фігур червоного кольору? (одна) Позначте цифрою.
- Скільки всього було фігур? (сім) Отже, «7» - це скільки і скільки? (шість та один)
- А чи можна розділити ці фігури на 2 групи по іншому? (можна, на круги і квадрати)
- За якою ознакою? (по формі)
- Скільки квадратів? (два) Позначимо цифрою «2». А скільки кругів? (п’ять) Позначимо цифрою «5». Отже, «7» - це скільки і скільки? (п’ять і два)
- А чи можна ще по іншому розділити ці 7 геометричних фігур на 2 групи? (можна, на великі і маленькі) Позначимо кількість великих і малих фігур цифрами (4 великих і 3 маленьких) Отже, «7» - це ще «4» і «3».
- З яких двох менших чисел складається число «7»? («1» та «6», «6» та «1», «2» та «5», «5» та «2», «3» та «4», «4» та «3»)
Вихователь: Наступне завдання від королеви чорних паличок. У королеви чорних паличок скоро день народження. Вона хоче прикрасити свою оселю барвистими килимками, щоб було красивіше та веселіше. Вона запрошує вас в майстерню килимів.
Гра-вправа «Килимок для королеви чорних паличок»
Мета: закріпити склад числа «7» з двох менших чисел.
Діти сідають за столи і викладають склад числа «7» з кольорових паличок.
1 чорна - 7
1 біла+фіолетова - 1+6
Рожева+жовта - 2+5
Блакитна+червона - 3+4
Червона+блакитна - 4+3
Жовта+рожева - 5+2
Фіолетова+біла - 6+1
Коментарi