Характеристика заняття: комплексне (дитина у природному довкіллі, літературна скринька).
Завдання: продовжувати формувати у дітей уявлення про тваринний світ, цінність тварин у природі, про правила поведінки в природному оточенні; вести пошуково-дослідницьку діяльність; вправляти дітей в умінні інсценізувати вірші про тварин. Сприяти розвитку логічного мислення, мовлення, уяви, допитливості дітей. Виховувати любов до природи і шанобливе ставлення до тварин.
Матеріал: наочна модель «Круги Ейлера» («Тваринний світ»), ілюстрації диких і домашніх тварин; картки-пазли з зображенням поведінки людини в природі (два круга: червоний і зелений до них); маски тварин до інсценування вірша; загадки про тварин, вірші, обручі різного кольору до рухливої гри; шматочки крейди для дослідницької діяльності, вологі серветки.
Попередня робота: читання, вивчення віршів, відгадування загадок.
Використана література:
1. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук.кер.проекту В.О.Огнев’юк; наук.ред.: Г.В. Бєлєнька: Мін.осв.і науки України, Київ, ун-т ім. Б.Грінченка, 2016.- 304с.
2. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук.кер.проекту В.О.Огнев’юк; наук.ред.: Г.В. Бєлєнька. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2016.- 352с.
3. Митник О., Рижньова Л., Захаренко Л. Як виховувати дошкільника-діяча / «Дошкільне виховання», №2, 2016 р.
4. Шевцова О.А. Організація пізнавальної діяльності в ДНЗ / іл. О.А. Семихіна, 4-те вид. випр. – Х.: Вид. група «Основа», 2012 – 300 с.
Хід заняття
Вступна частина
Привітання.
- Добрий день вам, діти!
- Добрий день.
- Добрий день вам, киці!
- Няв, няв, няв!
- Добрий день вам, мишки!
- Пі-пі-пі!
- Добрий день вам, жабки!
- Ква-ква-ква!
- Пташечка у небі співає пісень,
- Ніби вітає усіх: «Добрий день!»
Мотивація.
Вихователь: Діти, сьогодні вранці, коли я йшла в дитсадок, то зустріла поштаря, який передав ось цю посилку від Дідуся-Природолюба. Хочете дізнатися що в ній?
Діти дістають великий круг і картинки-представників тваринного світу.
Основна частина
Дидактична гра «Тваринний світ»
Вихователь: Діти, давайте покладемо круг на підлогу, а на ньому викладемо всі ці картинки.
Діти викладають картинки в хаотичному порядку.
Вихователь: Я буду загадувати вам загадки, а хто відгадає, бере собі відповідну картку.
1. Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба,
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала,
Не звірятко – просто диво:
Невгамовне, пустотливе.
Вгору, вниз, на гілку з гілки…
Хто це буде, діти? (Білка)
2. У землі мої комори,
Добре рию ходи, нори.
Я маленький, мовчазний,
Ще до того і сліпий. (Кріт)
3. І вдень, і вночі
У кожусі на печі. (Кіт)
4. Сірий, ікластий
Хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
5. Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
6. Є у лісі хата. В ній кімнат багато.
Тут живе отара Добрих санітарів,
Та цю хату не чіпай – санітарам спокій дай… (Мурашки)
7. Не звір, не птиця,
Всього боїться.
Наловить мух –
І в воду плюх! (Жаба)
Вихователь: Ще раз розгляньте картки і назвіть, кого ви на них бачите.
Вихователь на великому крузі розкладає круги менших розмірів різного кольору..
Вихователь: Діти, розкладіть в менші круги картинки із зображенням тварин, розподіливши їх на групи.
Колір кругів визначається за бажанням: в коричневий круг – комах, в зелений – птахів, в блакитний – диких тварин, в синій – свійських тварин.
Вихователь: Як назвати їх одним словом? (Тварини). Який багатий і різноманітний тваринний світ на нашій планеті.
Вихователь: Діти, допоможіть мені зрозуміти, чи належать тварини до природи. До живої чи неживої природи вони належать? Чому так гадаєте?
Дидактична гра «Жива і нежива природа»
Вихователь: Давайте проведемо експеримент. Запрошую вас до нашої дослідницької лабораторії.
- Що це? (Крейда)
- Чи зможемо ми розламати її на шматочки? (Дії дітей). Що сталося з крейдою? Вона перестала бути крейдою чи ні? (Крейда залишилася крейдою, тільки її шматочки стали маленькими).
- А що буде з метеликом, жуком, якщо ми поділимо їх на частини? (Вони загинуть).
Вихователь: Все в природі – живе і неживе – взаємопов’язане. Не можна порушувати баланс в природі. Треба охороняти її.
Бесіда про охорону та піклування про домашніх тварин
Вихователь: З давніх-давен людство намагалося жити в злагоді з природою. Людина приручила багатьох тварин. Зробила їх своїми друзями й захисниками і зобов’язалася не шкодити їм.
- Яких домашніх тварин ви знаєте?
- У кого вдома живуть тварини? Які?
- Чи всіх тварин можна тримати вдома?
Вихователь: У багатьох із нас удома живуть собака, кіт, папуга, рибки, морська свинка та інші. (Діти розглядають ілюстрації). Ми звикаємо до них, піклуємося і любимо як рідних. Однак ми, зазвичай, забуваємо про інших тварин, тих, які нам не належать, дозволяємо кривдити їх.
- Як потрібно відноситись до бродячих тварин?
- Чи можуть вони бути небезпечними?
- Заводячи домашнього улюбленця, ми повинні відповідати за нього, а, отже, зобов’язані бути людьми.
Вихователь: Діти, пропоную вам скласти картинку із зображенням домашнього улюбленця. Ця картинка розрізана на частини. Будьте уважні!
Фізхвилинка
Рухлива гра «Хамелеон»
На килимі розкладені обручі різних кольорів.
Вихователь: Хто знає, хто такий хамелеон? Це ящірка, яка змінює своє забарвлення в залежності від того місця, де вона знаходиться, щоб її не було помітно. Наприклад, хамелеон забрався на камінь, став сірим. А якщо сидить на піску, стане жовтим.
Орієнтуючись за запитаннями дорослого, діти встають в обруч відповідного кольору).
Бесіда з елементами розповіді
Вихователь: А як же дикі тварини? Навіщо вони потрібні? Можемо без них прожити? Адже від диких тварин одна шкода та страх: лисиця краде курей, вовк може на пасовищі поцупити телятко тощо.
Міркування дітей.
Вихователь: Насправді, дикі тварини приносять більше користі, ніж лиха.
Вихователь показує ілюстрації тварин.
Вихователь: Вовк у природі виступає санітаром. Він полює на хворих та ослаблених тварин, так оздоровлює фауну. Лисиця знищує шкідливих гризунів. Білочка садить дерева, розкидаючи горішки. Зозуля, хоча і підкладає яйця у гнізда інших птахів, сама не висиджує діток, але робить одну дуже важливу справу – поїдає волохату гусінь, найбільшого ворога садів. Мурашки цілий день стежать за чистотою в лісі.
Дитина розповідає вірш:
Треба завжди пам’ятати
І дорослим, і малятам,
Що нема таких тварин
І нема таких рослин,
Поблизу і навкруги,
Непотрібних зовсім вам!
Усі рослини і тварини вкрай потрібні для людини!
Вправа «Якби я був звіром, ким би я був? Чому?»
Ігрова екологічна задача «Як поводитися в природі?»
Вихователь: Я вам розповім історію, яка трапилась з хлопчиками в лісі, а ви оціните їх поведінку. Мишко та Василько бігали лісом. Зненацька перед ними з’явилась білка. Один з хлопчиків спритно накрив її шапкою.
«Тепер моя будеш!» - із задоволенням сказав він.
Вихователь: А як би вчинили ви?
Орієнтовні відповіді дітей.
Вихователь: Диких тварин не можна виносити із природного середовища. Житла людей для них чужі. Тварини, які зростають у неволі, виявляються непристосованими до вільного життя.
Інсценування вірша Г.Новикової «Хто де живе?»
Вихователь роздає дітям маски тварин і пропонує їм проінсценізувати вірш.
«Хто де живе?»
Бідний зайчик всіх боїться –
І ведмедя, і лисицю,
Сам він хатки не будує,
Тож під кущиком ночує.
Сумно стало жабеняті
Днями квакати й стрибати,
Кличе гратись у болото
Свого друга бегемота.
Прикро равлику на свято:
В його хатці тіснувато,
Там ні вікон, ні дверей…
Як покликати гостей?
Взимку спить ведмідь в барлозі…
Білочка дупло прибрала,
Затишно у ньому стало…
Мишка спритна та мала
Вкрала хлібчик зі стола,
І піднявши хвостик вгору,
Тягне хлібчик цей у нору…
Є в усіх тваринок хатки.
Ну а де живуть малятка?
Відповідь усім відома:
Жити нам найкраще вдома!
Дидактична гра «Гарно-погано»
Вихователь: В давнину говорили: «Людина – цар природи». Вона може як допомагати природі, так і наносити шкоду. Я пропоную гру «Гарно-погано». Вам необхідно розподілити зображення на дві групи. Зелений круг на столі – гарний вплив людини на природу, а червоний – поганий.
Підсумок: Як людина повинна відноситися до природи? Доповніть словами правило екологічної поведінки людини:
«Слід усім запам’ятати – тварин треба… (захищати)
Їх оселі не… (руйнуй).
Краще взимку… (підгодуй).
Підсумкова частина
Вихователь: Кожен із вас може зробити багато добрих справ у природі і тоді ви станете справжніми друзями природи. Любіть тварин, не наносіть їм шкоди, а допомагайте, охороняйте їх. Світ навколо нас прекрасний. Ми маємо любити й оберігати його.
Коментарi