Тема заняття: "Бережи і охороняй тваринний світ"

Характеристика заняття: комплексне (дитина у природному довкіллі, літературна скринька).

Завдання: продовжувати формувати у дітей уявлення про тваринний світ, цінність тварин у природі, про правила поведінки в природному оточенні; вести пошуково-дослідницьку діяльність; вправляти дітей в умінні інсценізувати вірші про тварин. Сприяти розвитку логічного мислення, мовлення, уяви, допитливості дітей. Виховувати любов до природи і шанобливе ставлення до тварин.

Матеріал: наочна модель «Круги Ейлера» («Тваринний світ»), ілюстрації диких і домашніх тварин; картки-пазли з зображенням поведінки людини в природі (два круга: червоний і зелений до них); маски тварин до інсценування вірша; загадки про тварин, вірші, обручі різного кольору до рухливої гри; шматочки крейди для дослідницької діяльності, вологі серветки.

Попередня робота: читання, вивчення віршів, відгадування загадок.

Використана література:

1. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук.кер.проекту В.О.Огнев’юк; наук.ред.: Г.В. Бєлєнька: Мін.осв.і науки України, Київ, ун-т ім. Б.Грінченка, 2016.- 304с.

2. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук.кер.проекту В.О.Огнев’юк; наук.ред.: Г.В. Бєлєнька. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2016.- 352с.

3. Митник О., Рижньова Л., Захаренко Л. Як виховувати дошкільника-діяча / «Дошкільне виховання», №2, 2016 р.

4. Шевцова О.А. Організація пізнавальної діяльності в ДНЗ / іл. О.А. Семихіна, 4-те вид. випр. – Х.: Вид. група «Основа», 2012 – 300 с.

Хід заняття

Вступна частина

Привітання.

- Добрий день вам, діти!

- Добрий день.

- Добрий день вам, киці!

- Няв, няв, няв!

- Добрий день вам, мишки!

- Пі-пі-пі!

- Добрий день вам, жабки!

- Ква-ква-ква!

- Пташечка у небі співає пісень,

- Ніби вітає усіх: «Добрий день!»

Мотивація.

Вихователь: Діти, сьогодні вранці, коли я йшла в дитсадок, то зустріла поштаря, який передав ось цю посилку від Дідуся-Природолюба. Хочете дізнатися що в ній?

Діти дістають великий круг і картинки-представників тваринного світу.

Основна частина

Дидактична гра «Тваринний світ»

Вихователь: Діти, давайте покладемо круг на підлогу, а на ньому викладемо всі ці картинки.

Діти викладають картинки в хаотичному порядку.

Вихователь: Я буду загадувати вам загадки, а хто відгадає, бере собі відповідну картку.


1. Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба,

Хвіст у неї, як мітла,

А сама на зріст мала,

Не звірятко – просто диво:

Невгамовне, пустотливе.

Вгору, вниз, на гілку з гілки…

Хто це буде, діти? (Білка)

2. У землі мої комори,

Добре рию ходи, нори.

Я маленький, мовчазний,

Ще до того і сліпий. (Кріт)

3. І вдень, і вночі

У кожусі на печі. (Кіт)

4. Сірий, ікластий

Хоче вівцю вкрасти. (Вовк)

5. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

6. Є у лісі хата. В ній кімнат багато.

Тут живе отара Добрих санітарів,

Та цю хату не чіпай – санітарам спокій дай… (Мурашки)

7. Не звір, не птиця,

Всього боїться.

Наловить мух –

І в воду плюх! (Жаба)

Вихователь: Ще раз розгляньте картки і назвіть, кого ви на них бачите.

Вихователь на великому крузі розкладає круги менших розмірів різного кольору..

Вихователь: Діти, розкладіть в менші круги картинки із зображенням тварин, розподіливши їх на групи.

Колір кругів визначається за бажанням: в коричневий круг – комах, в зелений – птахів, в блакитний – диких тварин, в синій – свійських тварин.

Вихователь: Як назвати їх одним словом? (Тварини). Який багатий і різноманітний тваринний світ на нашій планеті.

Вихователь: Діти, допоможіть мені зрозуміти, чи належать тварини до природи. До живої чи неживої природи вони належать? Чому так гадаєте?

Дидактична гра «Жива і нежива природа»

Вихователь: Давайте проведемо експеримент. Запрошую вас до нашої дослідницької лабораторії.

- Що це? (Крейда)

- Чи зможемо ми розламати її на шматочки? (Дії дітей). Що сталося з крейдою? Вона перестала бути крейдою чи ні? (Крейда залишилася крейдою, тільки її шматочки стали маленькими).

- А що буде з метеликом, жуком, якщо ми поділимо їх на частини? (Вони загинуть).

Вихователь: Все в природі – живе і неживе – взаємопов’язане. Не можна порушувати баланс в природі. Треба охороняти її.

Бесіда про охорону та піклування про домашніх тварин

Вихователь: З давніх-давен людство намагалося жити в злагоді з природою. Людина приручила багатьох тварин. Зробила їх своїми друзями й захисниками і зобов’язалася не шкодити їм.

- Яких домашніх тварин ви знаєте?

- У кого вдома живуть тварини? Які?

- Чи всіх тварин можна тримати вдома?

Вихователь: У багатьох із нас удома живуть собака, кіт, папуга, рибки, морська свинка та інші. (Діти розглядають ілюстрації). Ми звикаємо до них, піклуємося і любимо як рідних. Однак ми, зазвичай, забуваємо про інших тварин, тих, які нам не належать, дозволяємо кривдити їх.

- Як потрібно відноситись до бродячих тварин?

- Чи можуть вони бути небезпечними?

- Заводячи домашнього улюбленця, ми повинні відповідати за нього, а, отже, зобов’язані бути людьми.

Рухлива вправа «Я - … (якась тваринка)»

(показати рухами, жестами, мімікою поведінку улюбленої домашньої тваринки)

Дидактична «Склади картинку»

Вихователь: Діти, пропоную вам скласти картинку із зображенням домашнього улюбленця. Ця картинка розрізана на частини. Будьте уважні!

Фізхвилинка

Рухлива гра «Хамелеон»

На килимі розкладені обручі різних кольорів.

Вихователь: Хто знає, хто такий хамелеон? Це ящірка, яка змінює своє забарвлення в залежності від того місця, де вона знаходиться, щоб її не було помітно. Наприклад, хамелеон забрався на камінь, став сірим. А якщо сидить на піску, стане жовтим.

Орієнтуючись за запитаннями дорослого, діти встають в обруч відповідного кольору).

Бесіда з елементами розповіді

Вихователь: А як же дикі тварини? Навіщо вони потрібні? Можемо без них прожити? Адже від диких тварин одна шкода та страх: лисиця краде курей, вовк може на пасовищі поцупити телятко тощо.

Міркування дітей.

Вихователь: Насправді, дикі тварини приносять більше користі, ніж лиха.

Вихователь показує ілюстрації тварин.

Вихователь: Вовк у природі виступає санітаром. Він полює на хворих та ослаблених тварин, так оздоровлює фауну. Лисиця знищує шкідливих гризунів. Білочка садить дерева, розкидаючи горішки. Зозуля, хоча і підкладає яйця у гнізда інших птахів, сама не висиджує діток, але робить одну дуже важливу справу – поїдає волохату гусінь, найбільшого ворога садів. Мурашки цілий день стежать за чистотою в лісі.

Дитина розповідає вірш:

Треба завжди пам’ятати

І дорослим, і малятам,

Що нема таких тварин

І нема таких рослин,

Поблизу і навкруги,

Непотрібних зовсім вам!

Усі рослини і тварини вкрай потрібні для людини!

Вправа «Якби я був звіром, ким би я був? Чому?»

Ігрова екологічна задача «Як поводитися в природі?»

Вихователь: Я вам розповім історію, яка трапилась з хлопчиками в лісі, а ви оціните їх поведінку. Мишко та Василько бігали лісом. Зненацька перед ними з’явилась білка. Один з хлопчиків спритно накрив її шапкою.

«Тепер моя будеш!» - із задоволенням сказав він.

Вихователь: А як би вчинили ви?

Орієнтовні відповіді дітей.

Вихователь: Диких тварин не можна виносити із природного середовища. Житла людей для них чужі. Тварини, які зростають у неволі, виявляються непристосованими до вільного життя.

Інсценування вірша Г.Новикової «Хто де живе?»

Вихователь роздає дітям маски тварин і пропонує їм проінсценізувати вірш.

«Хто де живе?»


Бідний зайчик всіх боїться –

І ведмедя, і лисицю,

Сам він хатки не будує,

Тож під кущиком ночує.

Сумно стало жабеняті

Днями квакати й стрибати,

Кличе гратись у болото

Свого друга бегемота.

Прикро равлику на свято:

В його хатці тіснувато,

Там ні вікон, ні дверей…

Як покликати гостей?

Взимку спить ведмідь в барлозі…

Білочка дупло прибрала,

Затишно у ньому стало…

Мишка спритна та мала

Вкрала хлібчик зі стола,

І піднявши хвостик вгору,

Тягне хлібчик цей у нору…

Є в усіх тваринок хатки.

Ну а де живуть малятка?

Відповідь усім відома:

Жити нам найкраще вдома!

Дидактична гра «Гарно-погано»

Вихователь: В давнину говорили: «Людина – цар природи». Вона може як допомагати природі, так і наносити шкоду. Я пропоную гру «Гарно-погано». Вам необхідно розподілити зображення на дві групи. Зелений круг на столі – гарний вплив людини на природу, а червоний – поганий.

Підсумок: Як людина повинна відноситися до природи? Доповніть словами правило екологічної поведінки людини:

«Слід усім запам’ятати – тварин треба… (захищати)

Їх оселі не… (руйнуй).

Краще взимку… (підгодуй).

Підсумкова частина

Вихователь: Кожен із вас може зробити багато добрих справ у природі і тоді ви станете справжніми друзями природи. Любіть тварин, не наносіть їм шкоди, а допомагайте, охороняйте їх. Світ навколо нас прекрасний. Ми маємо любити й оберігати його.

Кiлькiсть переглядiв: 670

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.