Поглибити знання педагогів щодо розвитку мовлення дошкільників за програмою «Дитина» допоможе цікава ділова гра «Ярмарок педагогічних ідей». «Продають» тут корисний досвід і знання, які педагоги можуть застосувати на практиці.
Мета: доповнити знання педагогів щодо організації та проведення різних видів роботи, спрямованої на розвиток українського мовлення дошкільників; учити добирати необхідні матеріали з певної теми.
Підготовча робота
1. Консультування педагогів щодо плану проведення ділової гри.
2. Ознайомлення з тематичними мовленнєвими завданнями, оформлення яток;
- добір ігор відповідно до програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «ДИТИНА»;
- добір методичної та художньої літератури;
- музичне оформлення;
- створення мультимедійних презентацій.
3. Розподіл ролей: «продавці»-педагоги, журі-товарознавці.
Ятка 1
«Розвиток мовлення дошкільників: сучасні вимоги та підходи»
Мета: узагальнити знання педагогів щодо розвитку мовлення дошкільнят.
Методичні рекомендації
1. Опрацювати Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція), освітня лінія «Мовлення дитини»
• Звернути увагу на те, що в новій редакції Базового компонента дошкільної освіти мовленнєвий розвиток виділено в самостійний напрям.
• Освітня лінія «Мовлення дитини» є однією з основних і передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовленням у різних життєвих ситуаціях.
• За освітньою лінією «Мовлення дитини» складовими змісту роботи з мовленнєвого розвитку дошкільників є: звукова культура мовлення; словникова робота; граматична правильність мовлення; зв'язне діалогічне і монологічне мовлення.
2. Опрацювати програму виховання і навчання дітей від двох до семи років «ДИТИНА», розділ «Мова рідна, слово рідне»
Ключові зауваги:
• на сучасному етапі розвитку дошкільної освіти кінцевою метою опанування рідної мови є формування мовленнєвої особистості, яка здатна до вільної мовленнєвої діяльності (говоріння, слухання, читання, елементи письма);
• головною є адресна спрямованість мовлення, наявність співрозмовника, партнера по спілкуванню.
3. Розробити добірку мовно-дидактичних ігор в електронному варіанті
• Електронний варіант мовно-дидактичних ігор має бути розроблений та оформлений відповідно до освітніх завдань програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «ДИТИНА» та блочно-тематичного планування. Скласти медіатеку.
• У процесі добору завдань до дидактичних ігор мовленнєвого спрямування звернути увагу на те, що мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається з різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички.
• Ці ігри мають слугувати дорослим (педагогам, батькам) певним орієнтиром для індивідуальної роботи з дітьми щодо вдосконалення їхньої звуковимови і фонетичного слуху.
4. Оформити матеріали теоретичного та практичного змісту з тем:
• «РІДНА МОЯ ЗЕМЛЕ» — добірка художніх творів природничого спрямування та довідковий матеріал про явища природи.
• «УКРАЇНСЬКИЙ ФОЛЬКЛОР» - добірка зразків усної народної творчості.
• «ВИХОВУЄМО КАЗКОЮ» — дитячі малюнки, вироби за сюжетами українських народних казок.
Ятка 2
«Читаємо залюбки»
Мета: поглибити знання педагогів про вимоги щодо навчання дошкільнят читання.
Методичні рекомендації
1.Опрацювати підрозділ «Формування вміння читати» програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «ДИТИНА»
- Програмою «ДИТИНА» передбачено навчання дітей старшого дошкільного віку елементів грамоти як одного з аспектів мовленнєвої готовності до школи.
- Підготовка дітей до навчання елементів грамоти в дошкільному навчальному закладі здійснюється за двома періодами (етапами): добуквеним (добукварним), буквеним (букварним).
- Змістом роботи з навчання дітей дошкільного віку елементів грамоти в умовах ДНЗ є: робота над словом, реченням; ознайомлення зі звуками мови, складом слова, наголосом, з літерами; формування вміння робити звуко-буквений аналіз та усний аналіз слів, читати прямі й обернені склади, прості слова, речення; підготовка руки дитини до письма.
2. Підготувати добірку тематичних ігор для кожного етапу навчання читання
• Ознайомлення з поняттями «слово», «речення» («Слова-назви», «Слова-ознаки» тощо);
•ознайомлення зі звуками мови («Зміни звук»);
• ознайомлення. зі складовою структурою слова («Смачні слова», «Доберіть склади»);
• ознайомлення з літерами. Формування початкового вміння читати («Яка літера заховалася?», «Перекинуті слова»).
3. Ознайомитися з технологією розвиваючого читання Л. Шелестової
Технологія на основі оригінальних кубиків. Дошкільнята легко засвоюють будову речень зі слів, свідомо сприймають прийменники як окремі самостійні слова, читають невеликі тексти, і все це в активному русі, з неабияким інтересом. До цієї технології вихователі можуть самостійно виготовити наочність: таблиці, кубики, що різняться кольоровими ознаками, обсягом, звучанням, вагою, дидактичні ігри: «Склад», «Слово-лабіринт», «Зачаровані слова» тощо. Порівняно із традиційною методикою діти значно швидше оволодівають навичками читання.
Ятка 3
«Музична скарбничка»
Мета: поглибити знання педагогів про доцільність використання художнього слова в музичній діяльності.
Методичні рекомендації
1. Надати конкретні приклади, які розкривають тему
Наприклад, у тематичне музичне заняття «Весну-красну зустрічаємо» входять: вірш А. Качана «Весняна пісня», народна казка «Як Квітень до Березня в гості їздив».
2. Підготувати добірку художніх творів для використання їх під час переходу від одного виду музичної діяльності до іншого
• У повсякденному житті (під час переходу від однієї діяльності до іншої) вихователь повинен використовувати малі фольклорні жанри: прислів'я, приказки, примовляння, загадки, мирилки, а також фразеологізми.
• Художні твори можуть сприйматися дітьми по-різному: як джерело інформації, забава, інтелектуальне завдання, витвір мистецтва, повчальна соціальна ситуація, моральне правило.
• Під час добору художніх творів вихователь повинен зважати на пору року, вік дітей, знання, інтереси дошкільнят, наступний вид роботи.
Ятка 4
«Фізкультпаузи та фізкультхвилинки на заняттях „Мова рідна, слово рідне"»
Мета: розкрити значення фізкультпауз та фізкультхвилинок зі словесним супроводом.
Методичні рекомендації
Розробити та оформити добірку фізкультхвилинок та фізкультпауз із мовним матеріалом відповідно до блочно-тематичного планування
• Вихователі повинні звертатися до фізкультурних пауз, щоб дати можливість дітям хоча б на деякий час змінити розумовий вид діяльності й поповнити організм додатковою енергією.
• Для проведення фізкультурних хвилинок потрібно використовувати найпростіші вправи. Дітям вони до вподоби, особливо якщо їх поєднувати з віршованими текстами.
• Під час складання та добору фізкультхвилинок і фізкультпауз потрібно брати до уваги бажання малят декламувати текст хором.
Ятка 5
«Духовно-моральні цінності у розвитку дитячого мовлення»
Мета: підтвердити на основі відеоматеріалу значення занять у Галереї духовності для розвитку мовлення дошкільнят.
Методичні рекомендації
1. Опрацювати розділи «Дитина у довкіллі» та «Художня література» програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «ДИТИНА»
• У програмі «ДИТИНА» представлено самостійний тематичний підрозділ, яким передбачено ознайомлення дітей із художньою літературою.
• Використання художніх творів і фольклору є доцільним та необхідним для виховання у дошкільнят духовно-моральних цінностей.
• У роботі з дітьми програма «ДИТИНА» рекомендує широко використовувати усну народну творчість, дитячий фольклор, вірші й оповідання українських письменників, музично-пісенні твори.
2. Оформити добірку дидактичних ігор (електронний варіант) духовно-моральних напрямів: «Українські народні страви», «Національне вбрання», «Народні ремесла»
Ці ігри допоможуть педагогам більш сучасно, широко та цікаво донести до дітей поняття моральності, духовності, культурності як основного стрижня життя в суспільстві.
3. Підготувати відеоматеріал «Стежками рідного краю» — робота в Галереї духовності
4. Виготовити експонати в галерею «Улюблений герой української казочки»
Ятка 6
«Використання мультимедійних презентацій під час вивчення віршів»
Мета: довести доцільність використання мультимедійних презентацій для запам'ятовування дітьми віршованих текстів.
Методичні рекомендації
1. Розробити мультимедійні презентації до віршів
• Вивчення віршів збагачує словник дитини, формує навички правильної вимови, виховує культуру мовлення. Поезія сприяє естетичному, моральному й емоційному розвитку. Крім того, розучування віршів розвиває пам'ять, особливо якщо робити це сучасними методами та прийомами.
• Розучування вірша за допомогою мультимедійних презентацій.
1. Поділити вірш на блоки (по 2 або 4 рядки).
2. Дібрати слайди-картинки до кожного блоку вірша (бажано, щоб ці картинки були зрозумілі та прості).
3. Прочитати вірш, послідовно гортаючи слайди.
4. Розповідати вірш за асоціаціями з цими картинками-слайдами.
5. Кінцевий етап — розповідь вірша без опори на слайди.
• Не варто нав'язувати дітям асоціації чи образи, які їм абсолютно незрозумілі.
• Вивчаючи вірші за допомогою мультимедійних презентацій, дошкільнята можуть не лише розвиватися, а й отримувати неабияке задоволення.
2. Підготувати фоторепортаж «Використання мультимедійних презентацій під час занять „Мова рідна, слово рідне"»
Правила гри
«Продавці» кожної ятки повинні ґрунтовно розкрити свою тему, прорекламувати та ознайомити «покупців» із пропонованим дидактичним та музично-літературним матеріалом.
Вимоги журі-товарознавців до рекламування товару та його змісту:
• сучасність;
• естетика яток;
• методично правильне розкриття теми;
• ґрунтовність пояснення ігор (електронного варіанта);
• актуальність художнього та музичного оформлення.
На кожному етапі гри учасники отримують оцінку за п'ятибальною системою.
Хід гри
Під аркою з написом «Ярмаркуємо» стоять шість столів — «яток», відповідно оформлених за написаною на кожному темою. На столах розміщено дидактичні ігри та інший матеріал, потрібний для розкриття теми. Поруч стоїть стіл журі та ведучої гри (методиста).
Біля яток в українському одязі стоять «продавці» — педагоги. Під веселу «ярмаркову» музику заходять учасники гри, розглядають ятки й сідають на стільці. Журі та ведуча займають свої місця.
Ведуча. До вашої уваги ятка 1 «Розвиток мовлення дошкільників: сучасні вимоги та підходи».
(Вихователі презентують добірку дидактичних ігор та електронного варіанта ігор, уміст тематичних папок.)
«Продавці» ятки 2 проводять міні-лекцію на тему: «Як навчити дитину читати за технологією М. Зайцева», демонструють наочні посібники, таблиці, кубики, літературно-музичний матеріал.
Музкерівники, які демонструють ятку 3, висвітлюють тему «Художнє слово на заняттях „Музична скарбничка"», використовуючи фрагмент заняття.
Інструктор із фізкультури (ятка 4) подає медіатеку фізкультхвилинок, фізкультпауз, які доцільно використовувати на заняттях «Мова рідна, слово рідне».
А рекламою ятки 5 «Духовно-моральні цінності в розвитку дитячого мовлення» є відеоролик про різноманітну роботу, можливу в Галереї духовності, з розвитку в малят українського мовлення.
«Продавці» ятки 6 звертають увагу на мультимедійні презентації, розкривають значення, доцільність їх використання під час вивчення дітьми віршів.
(За рекламування та презентацію свого товару «продавці»-педагоги отримують на кожному етапі оцінку. Після підбиття остаточних підсумків журі ведуча бажає педагогам натхненної і творчої праці.)
Коментарi