Комплекс вправ із застосуванням фітболу для формування оптимального рухового стереотипу в дітей 5-6 років
Вправа 1
В.п. — о.с, м'яч на підлозі перед дитиною.
1 -4 — присісти, взяти м'яч руками й крутити його пальцями від себе, підняти над головою, встати, потягнутися вгору.
5-8 — крутити довільно, присісти, опустити м'яч на підлогу.
Дозування: двічі.
Методичні вказівки. Зайнявши в.п., щільно притиснути стопи до підлоги, утримуючись на їхніх зовнішніх краях. Потягнутися вгору, починаючи зі склепіння стопи (якомога більше вигнути його). Напружити м'язи передньої поверхні стегна, щільно притиснути великі сідничні м'язи. Підтягнути живіт. Піднімаючи м'яч угору, потягнутися за ним. Опускаючи м'яч на підлогу, спину тримати прямо. Присідаючи, не відводити таз назад.
Коментарі. Ця вправа має бути першою, оскільки дає дитині можливість відчути об'єм та форму м'яча. Крутіння м'яча пальцями задіює дотикове чуття, рухи вгору-вниз з одночасним супроводом м'яча поглядом розвивають вміння орієнтуватися в просторі.
Вправа 2
В.п. — стоячи в зігнутому положенні, долоні на м'ячі, руки прямі.
Методичні вказівки. Виконавши вправу 1, опустити м'яч на підлогу й покласти його перед собою. Опускаючи м'яч, руки в ліктях не згинати, ноги прямі, живіт підтягнутий, спина пряма, дивитися вперед. Перехід з одного в.п. в інше має відбуватися поступово. М'яч треба опускати точно перед собою (по прямій лінії).
Коментарі. Виконання цього завдання сприяє більшій точності рухів, розвиває вміння дитини координувати свої дії, орієнтуватися в просторі, тобто навчає володіти своїм тілом.
1-2 — прокотити м'яч уперед, не згинаючи руки в ліктях, коліна прямі, потягнутися (з місця не сходити).
3-4 — прокотити м'яч у в.п.
Дозування: 4 рази.
Методичні вказівки. Під час виконання поштовхів не прогинатися. Працюють м'язи спини, рук. Розтягуються м'язи поперекового відділу й задньої поверхні ніг. Прокотити м'яч уперед, потягнутися за ним, опустити голову між руками. Спина має лишатися прямою, живіт підтягнутий. На рахунок 3-4 підкотити м'яч до себе, не згинати руки й ноги, голову підняти, дивитися уперед. Працюють м'язи спини. Під час кочення м'яча вперед розтягуються м'язи-розгиначі тулуба й задньої поверхні ніг, змінюється кут положення таза, розтягуються м'язи ніг, стопи, всі відділи хребта, розслаблюються поперекові м'язи. Під час повернення у в.п. м'язи-розгиначі спини зміцнюються, знімається напруження з м'язів поперекового відділу.
Коментарі. У цій вправі особливу увагу слід приділити координації роботи м'язів-згиначів та розгиначів шиї з роботою зорового аналізатора. Супровід рухів м'яча рухами голови та очей сприяє розвитку просторового чинника, а дотик до поверхні м'яча долонями рук поліпшує дотикове сприйняття дитини, тобто розвиває руховий чинник. Щоб підсилити дію вправи, можна, виконуючи її, уголос промовляти назви рухів. Завдяки цьому в роботу задіюється слуховий аналізатор.
Методичні вказівки. Залишитися у в.п. (стоячи, руки на м'ячі), змінити напрямок руху м'яча. На 1-2 — прокотити м'яч уперед, ліва бічна поверхня тіла витягнута. Правий поперековий м'яз у цей час розслаблюється. Повертаючись у в.п., приділити увагу прямій спині (голова опущена). Повторити ці рухи в інший бік.
Коментарі. Зміна напрямку руху сприяє координації роботи правої та лівої половин тіла.
1-4 — нахилити тулуб по ходу руху м'яча, прокочувати м'яч двома руками навколо себе.
5-8 — нахилити тулуб по ходу руху м'яча, прокочувати м'яч двома руками навколо себе в інший бік.
Дозування: двічі в кожний бік.
Методичні вказівки. Важливо контролювати м'яч пальцями рук протягом виконання вправи. Послідовно розтягуються та задіюються для підтримки рівноваги м'язи спини, бічної поверхні тіла, черевного преса. Коли м'яч котиться за спиною, треба трохи присісти й задіяти в роботі м'язи стегон, гомілки й стопи. Стопа виконує велику роботу для збереження рівноваги. Повторити дію двічі в один бік, те саме виконати в протилежний бік, потім зупинити м'яч позаду себе й сісти на нього.
Коментарі. Прокотити м'яч навколо себе, зберігаючи контакт з ним, означає постійно відчувати пальцями поверхню м'яча, його форму, напрямок руху. Ця вправа допомагає формувати тактильний, зоровий, руховий аналізатори, а також просторові взаємодії (перехоплення м'яча з одного боку тіла на другий і кочення його за спиною).
Вправа 6
В.п. — сидячи на м'ячі, ноги на підлозі разом, руками підтримувати м'яч.
1 -2 — легко підстрибуючи на м'ячі, підняти праву руку вгору через сторону.
3-4 — опустити праву руку, підняти вгору ліву.
Дозування: по 4 рази.
Методичні вказівки. Стежити, щоб таз був трохи нахилений уперед, живіт напружений. Працюють м'язи спини, поперекового відділу, ніг Домагатися, щоб, піднімаючи руку вгору, дитина не відхилялася від вертикальної осі. Так зміцнюється весь м'язовий корсет та хребет.
Коментарі. Щоб полегшити координацію рухів, можна, піднімаючи руку, вголос називати вправу, задіюючи таким чином слухове сприйняття.
Пам'ятаймо: послідовне формування оптимального рухового стереотипу в процесі взаємодії організму з компонентами предметно-рухового середовища — основа розвитку дитини й формування її здоров'я.
Коментарi