Долаємо емоційне вигорання у педагогів

Професійне життя керівника закладу освіти неможливо уявити без стресів. Навіть найдоброзичливіший колектив не гарантує повного позбавлення від стресорів. Стрес на роботі може призвести до синдрому емоційного вигорання. «Згоріти» на роботі — актуально для людини сучасного суспільства, особливо для того, хто постійно контактує з іншими людьми. Щоб віднайти способи подолати емоційне вигорання, слід знати його причини. Як у пісні співають «...Усе в твоїх руках. І навіть я...», так і весь контроль у руках керівника закладу освіти. Якщо деякі його питання керівник може делегувати своїм заступникам, то контроль за своєчасним проходженням працівниками обов’язкових профілактичних медичних оглядів ліпше залишити за собою.

Що таке емоційне вигорання та які його ознаки

Емоційне вигорання— це стан, коли людина почувається виснаженою морально, розумово і фізично на тлі хронічного стресу. Воно не настає раптово, а накопичується поступово, проявляючись симптомами. Уперше цей термін ввів американський психіатр X.Дж.Фрейденберг у 1974 р.

Ознаки емоційного вигорання: втома, психосоматичні ускладнення, безсоння, негативні настанови щодо підлеглих, байдужість до роботи, нехтування виконанням своїх обов’язків, збільшення прийому психостимуляторів (тютюн, кава, алкоголь, ліки), зменшення апетиту чи переїдання, низька самооцінка, посилення агресивності (роздратованості, напруженості), посилення пасивності (цинізм, песимізм, безнадія, апатія), почуття провини.

Які особистісні ресурси допоможуть подолати емоційне вигорання

Аби подолати професійні і життєві кризи, має бути достатній рівень розвитку особистісних ресурсів. Ресурси поділяють на соціальні та особисті, тобто зовнішні і внутрішні. Зовнішні ресурси: матеріальні цінності, соціальні статуси (ролі) і соціальні зв’язки, які забезпечують підтримку соціуму, допомагають людині зовні

Внутрішні ресурси: психологічний, особистісний потенціал, характер і навички людини, які допомагають їй зсередини.

Однак поділ на зовнішні і внутрішні ресурси умовний. Ті й ті ресурси взаємопов’язані. Втрачаючи зовнішні ресурси, людина поступово втрачає і внутрішні. Надійні зовнішні ресурси забезпечують збереження ресурсів внутрішніх, але лише тоді, якщо внутрішні ресурси вже є. Відома й класифікація основних видів ресурсів подолання Донхема (1984), який виділяє чотири основні види: особистісні: все те, що людина самостійно робить у позитивному ключі для зниження напруження (заняття спортом, наведення ладу в помешканні, хобі, читання, перегляд улюблених кінофільмів, слухання музики тощо); міжособистісні: підтримка родини чи близьких людей, можливість обговорення проблем з іншими людьми (зокрема й у соцмережах) організаційні: професійна зовнішня підтримка, соціальні засоби, які може запропонувати людині громада (діяльність у неробочий час, волонтерська діяльність, організація дозвілля тощо).

Відтак, потенціал подолання складних професійних і життєвих ситуацій є у всіх, а от його реалізація залежить як від зовнішніх обставин, так і від внутрішніх умов.

Кiлькiсть переглядiв: 132

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.