Важливо зупинитися на характерних ознаках синдрому Аспергера або високофункціональних (вербальних) аутистах.
Для Каннера незрозумілим і нез'ясованим питанням залишилося те, що механізм обдарованості та глибокої розумової відсталості однаковий. Широкий - інтерес до аутизмупов'язаний із парадоксальністю проявів даного стану: від розумової відсталості до геніальності. У деяких дітей-аутистів спостерігаються феноменальні здібності, особливо в області музики, малювання й рахунку (математичних операцій).
За статистикою на 3 хлопчиків-аутистів припадає одна дівчинка, у хлопчиків частіше проявляється гіпергеніальність, а в дівчаток — глибока розумова відсталість.
Синдром Аспергера останнім часом вважається конституційною патологією характеру аутичного типу.
Клінічні прояви синдрому Аспергера:
1. Як і при інших видах аутизму, у випадку синдрому Аспергера визначальними є комунікативні порушення, недооцінка реальності, і своєрідне, стереотипне коло інтересів, що відрізняє таких дітей від однолітків.
2. Порушення соціальної взаємодії може проявлятися в наступних формах:
- екстремальний егоцентризм — неможливість взаємодіяти з однолітками;
- взаємодія з однолітками можлива, але не приваблива для аутиста, не значима й низько ціниться;
- соціальна та емоційна неадекватність спілкування.
3. Дитина справляє враження не сучасної, «маленький дідусь» сприймається іншими дітьми як ексцентричний професор. Живе у своєму світі з вузькими, незвичайними інтересами. Демонструє незвичайні схильності, наприклад, колекціонування. Збирає факти, що стосуються певних подій, але не завжди розуміє зміст (читає енциклопедії про динозаврів, але що таке ера, може й не розуміти).
4. У деяких дітей із зазначеним синдромом рано виявляється здатність до незвичайного, нестандартного розуміння себе й навколишніх. Логічне мислення може бути збережене або навіть добре розвинене, але знання важко репродукуються й украй нерівномірні.
5. Дитина може бути напрочуд успішною в чомусь одному й неуспішною в іншому. Наприклад, вільно володіє мовою, але їй важко пристосовуватися до соціального контексту, важко вести діалог. Відзначаються труднощі розуміння переносного значення метафор (не пов'язані з рівнем інтелекту).
6. Активна й пасивна увага нестійкі, однак у досягнення окремих «аутичних» цілей вкладається велика енергія.
7. Спостерігається незвичайний стиль спілкування:
• ослаблена комунікативна функція мови. Мова — формальна, педантична, нудна, інтонаційно бідна, незвичайно модульована, своєрідна за мелодикою, ритмом і темпом (роботоподібна, мало модульована; дитина говорить ніби різними голосами), голос звучить то тихо, то ріже слух, у цілому мова часто схожа на декламацію. Відзначається тенденція до словотворчості, що іноді не проходить і після пубертату. Дитина часто мимоволі видає різні звуки: «прочищає горло», сміється;
• відзначається незвичайний стиль контакту очей (дуже пильний погляд або уникання погляду).
8. У дітей із синдромом Аспергера знижена емпатія (здатність розуміти почуття інших людей і пристосовуватися до них). Характерна прихильність до домівки, а не до близьких.
9. У таких дітей немає близьких друзів. Їх часто кривдять. При цьому дитина хоче спілкуватися, бути соціалізованою, але зробити це їй украй важко. Вона може бути з іншими дітьми, якщо ці діти пристосовуються під неї. Відзначається потяг до аутичних ігор. Командні ігри утруднені, адже дитину-аутиста цікавить тільки власний рахунок, а не рахунок команди.
10. У зовнішності впадає в око відчужений вираз обличчя, що надає «краси», міміка застигла, погляд звернений у порожнечу, побіжна фіксація на обличчі іншого. Виразних мімічних рухів мало (мінімальна експресія), збіднена жестикуляція. Іноді вираз обличчя зосереджено-самозаглиблений, погляд спрямований «у себе».
11. Поведінка визначається імпульсивністю, контрастними афектами, бажаннями, уявленнями (часто в поведінці відсутня внутрішня логіка).
12. Моторна сфера розвинена погано:
• відзначаються незграбність, невправність;
• моторика незграбна, рухи неритмічні з тенденцією до стереотипності.
13. На відміну від інших випадків аутизму при синдромі Аспергера немає істотної затримки в мовному й когнітивному розвитку. Інтелект частіше нормальний (загальний показник IQ не менше 70, при цьому вербальний інтелект розвинений краще, а невербальний гірше) або високий.
Коментарi