В артикуляційній гімнастиці, яку обов'язково слід проводити перед постановкою будь-якого звука, головною буде вправа «Гірка», коли кінчик язика впираєшся в нижні різці, а його спинка вигинається, і «Підмітаємо підлогу» — горизонтальні рухи язиком за нижніми альвеолами.
Звісно, всі лікарі просять вимовити звук [а], але ми граємо, тому можемо змінити правила. Вимовлятимемо звук [т]. Але звук [т] не вміє співати, тому доведеться вимовляти його кілька разів поспіль. Не всі діти можуть вимовити цей звук із відкритим ротом, щоб язик упирався в нижні різці. Нехай малюк потренується це робити. «Лікареві» знадобиться навіть докласти деяких зусиль, щоб утримати кінчик язика внизу за допомогою шпателя, не дати йому вирватися з полону. Щойно ви відчуєте, що язик дитини припинив пручатися, починайте відсувати його кінчик, притримуючи зверху, і вигинати «гіркою». У цей момент дитина продовжує вимовляти звук [т]. У міру відсунення язика цей звук поступово перетворюватиметься на звук [т'],потім на звук [к'], і нарешті, на звук [к]. Можливо, не одразу вдасться зробити так, як написано. Але це той шлях, який потрібно здолати. Повторюючи гру кілька днів поспіль, обов'язково досягнете результату.
Розвиваємо дрібну моторику
Це дуже необхідно, щоб стимулювати розвиток мовлення, підготувати руку до письма. І нарешті, це дуже цікаво!
Чарівні перетворення
Для цієї гри знадобляться по кілька штук різнокольорових прищіпок. Виріжте круг із картону, наклейте на нього папір тих кольорів, що й прищіпки. Запропонуйте дитині прикріпити прищіпки відповідно до кольорів, називаючи колір.
За допомогою прищіпок можна створювати картини. До сонечка прикріплюємо проміння, до хмаринки — дощик, до метелика — крильця, до їжачка — голки, до стовбура дерева — крону тощо. Та що завгодно! У цьому вам допоможе ваша уява.
Дихальна гімнастика
Котися, олівець
Покладіть перед собою й перед дитиною на стіл олівці. Наберіть більше повітря й починайте дути на олівець. Чий прокотився більшу відстань, той виграв. Найголовніше в цій вправі — не роздувати щоки. Губи повинні бути напруженими, злегка відкритими.
Видих повинен бути плавним, спокійним. Поясніть дитині, що для досягнення кращого результату потрібно дотримуватися всіх правил і діяти тільки за інструкцією.
Футбол
З вати скачайте кілька ватяних кульок — це м'ячі. На столі встановіть ворота — наприклад, перекидний календар, поставлену «дахом» книгу або «справжні» ворота з кубиків. А тепер залишилося забити гол, злегка подувши на ватяні кульки.
Біг із перешкодами
На великому столі (а ще краще — на підлозі) позначте старт і фініш. На шляху від одного до іншого розставте іграшки. Бігтиме ватяна кулька. Ставимо її на старт і починаємо дути. Спрямовувати повітряний струмінь потрібно так, щоб не наштовхнувся на перешкоди, «обходячи» їх то з одного, то з іншого боку. Якщо гравців двоє, можна просто побігати наввипередки.
Розвиваємо мовлення
Чому так часто набридає слухати дітей? Тому що вони говорять багато, а насправді — дуже мало. Що потрібно для „.о, щоб розповідь дитини сприймалася з інтересом? Щодня збагачувати її активний словник. Адже багато дітей, намагаючись щось пояснити, навіть починають заїкатися. І причина в тому, що бракує необхідної кількості слів для пояснення ситуації. Якщо дорослий побачить на картинці каструлю, він так її й назве. А ось деякі діти пояснюють це так: «У ній мама варить борщ, така важка, буває велика й маленька, а в нас вдома вона без малюнків, до неї є ще кришка, на кухні стоїть». Хіба можна, послухавши такі міркування, сказати, що вона не знає слова «каструля»? Знає, звісно. Просто не доводилося ще називати це слово. Навчіть дитину узагальнювати предмети, що належать до одного видового поняття, називати їх одним словом.
Розподіли за групами
Розкладіть іграшкові тарілку, ложку, каструлю, слона, жирафа, білку, кілька видів машин і попросіть дитину розподілити предмети за групами. Звісно, вона легко це зробить. А тепер запитайте, як можна назвати отриману групу предметів одним словом.
Коментарi