«Характеристика мовлення дітей 5 років. Звуковимова»
ЗВУКОВИМОВА
1. Розширюються можливості голосового апарату, діти починають застосовувати інтонаційні засоби під час висловлювань, читання віршів.
2. Збільшується мовленнєвий видих. Голосні звуки дитина може проспівати протягом 3-7 с.
3. Достатньо розвинені слухова увага, мовленнєвий слух.
4. Розширюється здатність до сприймання та вимови звуків:
• майже зникає пом'якшена вимова твердих варіантів приголосних;
• багато звуків вимовляють чітко і правильно;
• рідко спостерігаються перестановки звуків, складів;
• зникає заміна шиплячих та свистячих звуків звуками [т] і [д];
• частина дітей засвоює правильну вимову свистячих, шиплячих і навіть сонорів ([л], [л'], [р], [р']);
• у частини дітей вимова свистячих нечітка, шиплячі та сонори несформовані.
Рекомендації
1. Зміцнювати артикуляційний апарат дитини, тренуючи його основні рухи під час артикуляційної гімнастики та вимови звуків [т], [д], [н], [к], [г], [м], [й].
2. Уточнити та закріпити чітку вимову свистячих, шиплячих, сонорів.
4. Учити дітей правильного інтонування просо дем:
• зміни голосу за силою (голосно — тихіше — тихо);
• зміни голосу, за висотою (грубий — тонкий голос);
• зміни за тембром, який передає емоційне забарвлення (радість — сум тощо);
• зміни за темпом (швидко — повільно).
5. Вправляти дітей у чіткій вимові слів, речень, стежити за плавним ритмом мовлення.
Словник
1. Збільшується обсяг активного словника (від 1 900-2 000 до 2 500-3 000 слів до кінця року).
2. Значно збільшується якісний словник. У мовленні дітей дедалі частіше зустрічаються:
• прикметники, які передають якість та ознаки предметів, відображають просторові та числові поняття;
• присвійні прикметники (лисячий хвіст тощо);
• прислівники, особові займенники;
• складні прийменники (із-за, біля тощо);
• узагальнювальні слова (меблі, іграшки, одяг, взуття, фрукти, овочі), утім, останні вживаються дуже рідко.
Рекомендації
1. Розширювати та збагачувати словниковий запас дітей.
2. Учити дітей активно користуватися словниковим запасом під час висловлювань.
3. Особливу увагу приділяти активізації та розвитку якісного словника.
ГРАМАТИКА. ЗВ'ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
1. П'ятирічна дитина будує прості поширені речення, використовує складносурядні та складнопідрядні речення значно більше, ніж на попередньому віковому етапі, але все ж таки рідко.
2. Монологічне мовлення на початковій стадії.
3. Допускаються граматичні помилки: неправильно змінюються дієслова, не узгоджуються дієслово + іменник у числі, прикметник + іменник у роді; числівник + іменник у відмінках.
4. Допускаються помилки в будові речення.
Рекомендації
1. Учити дітей відповідати на запитання граматично правильно.
2. Учити правильно будувати речення, стежити за узгодженістю слів у реченні.
3. Учити переказувати добре знайомі, казки, оповідання.
Коментарi