Як розвивати мовлення дітей за допомогою художніх творів?
Вік від трьох до чотирьох років — це період інтенсивного розвитку мовлення. Дітей саме цього віку К. І. Чуковський називав «чомучками», тому що малюки активно цікавляться навколишнім світом і ставлять багато запитань. Однак, як свідчать наукові дослідження, останнім часом збільшується кількість дітей, які майже не використовують запитання в спілкуванні та, як наслідок, мають значні труднощі в розвитку діалогічного мовлення. Це пов'язано з тим, що сучасні батьки менше часу приділяють спілкуванню зі своїми малюками.
ЯК НАВЧИТИ ТРИ-, ЧОТИРИРІЧНУ ДИТИНУ СТАВИТИ ЗАПИТАННЯ?
Для того щоб у дитини виникали свої запитання, вона має спочатку навчитися відповідати на запитання дорослих. Організувати цікаве дозвілля і корисне спілкування дорослим допоможе читання й обговорення дитячих книжок. Однак молоді батьки часто побоюються, що вони поставлять неправильні запитання, і тому взагалі відмовляються обговорювати прочитане. Насправді ж, не так це й складно. Спробуємо вас у цьому переконати.
З ЧОГО ПОЧИНАТИ?
Починати треба з правильного вибору книжки. Дітям три-, чотирирічного віку бажано читати народні казки про тварин («Колобок», «Рукавичка», «Солом'яний бичок», «Півник і двоє мишенят», «Курочка та півник»). Книжки слід добирати великого формату, з яскравими, зрозумілими дітям ілюстраціями.
Обов'язково звертайте увагу на те, щоб книжка містила лише один твір.
Знайомство з новою книгою починається з її розглядання. Якщо раніше під час розглядання дорослий сам розповідав дитині про те, що зображено на ілюстраціях, то три-, чотирирічного малюка потрібно спонукати до називання персонажів і їх опису («Хто це?», «Який він?», одягнений?», «Що він робить?». Це допоможе дитині краще зрозуміти, про що розповідатиметься у творі.
Після цього дорослий знайомить дитину з казкою (читає або розповідає її).
Майте на увазі, що дитина краще сприймає казку, якщо її розповідати, а не читати!
ЯК ПОЯСНИТИ ДИТИНІ НЕЗРОЗУМІЛІ СЛОВА?
У текстах народних казок часто трапляються застарілі слова, які потрібно пояснювати. Наприклад, у казці «Колобок»: хижка або комора (приміщення, де селяни зберігають продукти харчування), засік (відгороджене місце в коморі, де зберігали борошно, зерно), призьба (земляний насип навколо сільської хати для утеплення). Пояснення застарілого слова через його тлумачення є досить складним для маленької дитини. Найпростішим способом є показ картинки або реального предмета.
Не залишайте поза увагою незрозумілих дітям слів!
ЯК ПРОВЕСТИ БЕСІДУ ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ?
Бесіда за змістом твору допоможе дитині краще запам'ятати казку, дорослому — дізнатися, чого не зрозумів малюк. Під час бесіди слід звертатися до ілюстрацій, уміщених у книзі.
Запитання мають бути короткими, чіткими. Їх основна мета — допомогти дитині відтворити послідовність подій у казці. Якщо малюкові важко відповісти на запитання, це робить дорослий. Майте на увазі, що інтерес до бесіди значно зросте, якщо дитину залучати до активних дій: показати рухи тварин, повторити пісеньку або разом з дорослим розіграти окремі діалоги.
Наведімо як приклад уривок бесіди за змістом української народної казки «Рукавичка».
Хто загубив рукавичку?
Хто зі звірів першим помітив рукавичку?
Що сказала мишка?
Хто другим побачив рукавичку? (Жабка) Покажи, як стрибає жабка. А як розмовляє жабка? (Вона скрекоче.) Дорослий демонструє скрекіт. Тому жабку в казці називають... як? (Жабка-скрекотушка)
А чому мишку називають шкряботушкою? Тому що вона шкрябає зубками, коли щось гризе. Дорослий може запропонувати дитині погризти, як мишка, бублик-сушку.
Пригадай, як розмовляли жабка-скрекотушка з мишкою-шкряботушкою. Що запитала жабка? Що відповіла мишка?
Аж ось біжить зайчик, прибіг до рукавички та й питає...
Що запитав зайчик? Що йому відповіли? Як зайчик назвав себе? (Побігайчик) Чому він так називається? (Тому що він швидко бігає.) Що він попросив? Далі в такий же спосіб треба ставити запитання про лисичку, вовчика, кабана.
Багато звірів у рукавичці. Тісно їм там. Коли це тріщать кущі,та й вилазить... хто? (Ведмідь) Як ведмедя називають у казці? (Набрідь) Це тому, що він ходить-бродить лісом. Який голос у ведмедя? Як він запитав, хто в рукавичці живе? Покажи. Що йому відповіли звірі? (Я — мишка-шкряботушка, я — жабка-скрекотушка, я — зайчик-побігайчик, я —лисичка-сестричка, я — вовчик-братик, я — кабан-іклан. А ти хто?) А ведмідь на це що? А я ведмідь... (набрідь). Пустіть і... (мене). А звірі що йому відповіли? Куди ми тебе пустимо, коли... (і так тісно)1. Що сказав на це ведмідь?Та якось... (будемо,)! А звірі: та вже йди, тільки... (з краєчку). Уліз і ведмідь. Рукавичка тріщить, ось-ось розірветься.
Що було далі? Хто налякав звірів?
Наведені в прикладі запитання є орієнтовними. їх кількість може змінюватися з урахуванням віку, розвитку і бажання дитини.
Зверніть увагу! Якщо ви помітили, що ваша дитина втомилася, почала відволікатися, слід припинити бесіду.
ЯК ДОСЯГТИ УСПІХУ У РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Три-, чотирирічній дитині потрібно повторювати одну й ту саму казку багато разів упродовж року. Малюки із задоволенням слухають те, що вони добре знають, і раз по раз стають дедалі активнішими учасниками бесід і розігрувань.
Пам'ятайте! Важливою передумовою розвитку мовлення дітей є регулярність занять і ваша доброзичливість.
Коментарi