Консультація для батьків

«Унікальність технології «Логічні блоки Д’єнеша»

Для формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовується розвивальна технологія угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша «Нова математика». Суть його технології в тому, що математичні знання діти отримують, не розв’язуючи багаточисленні приклади в зошитах, і читаючи нудні підручники, а граючись. Пісні та казки теж вітаються. Найчастіше діти не здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють в процесі цих ігор. Визнанням інноваційності підходів Д’єнеша є його багаточисленні нагороди і наукові ступені, велика кількість послідовників по всьому світу.

Зазначена технологія представлена дидактичним ігровим матеріалом, який складається з комплекту логічних блоків. До нього входять 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.

Поруч із логічними блоками використовують картки-властивості Семадені. 11 карток вказують на наявність у фігури тієї чи іншої властивості, ще 11 карток - на заперечення тієї чи іншої властивості. Використання карток дозволяє розвивати в дітей спроможність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію.

Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного до наочно-схематичного мислення, а картки із запереченням властивостей стають містком до словесно-логічного мислення.

Для роботи з блоками Д΄єнеша стануть у нагоді альбоми зі схемами та завданнями. Для найменших дошкільнят існують спеціальні ігрові альбоми, в яких представлені різні ігри, що сприяють розвитку передумов логічного мислення, де фігури накривають відповідними елементами, перетворюючи двомірну картинку в об’ємну панораму.

Для старших дошкільників є альбоми «Давайте разом пограємо», «Рятівники приходять на допомогу» та інші.

Для проведення різноманітних дидактичних ігор можна використовувати допоміжні матеріали: обручі, іграшки-персонажі тощо.

Спеціальні логіко – математичні розвивальні ігри з використанням блоків Д’єнеша можна починати використовувати з дітьми раннього віку (3–й рік життя). Це дає змогу допомогти кожній дитині реалізувати закладені в ній неабиякі здібності мислити логічно і конструктивно.

Час проведення ігор з дитиною не повинно перевищувати 10-15 хвилин, причому за столом – не більше 5-7 хвилин. Для збереження здоров’я дитини і підтримки інтересу до розумової діяльності більшість ігор супроводжується невеликими віршами, під які діти виконують розминку.

Починати роботу з блоками необхідно з надання дітям можливості самостійно з ними познайомитися. Потрібно розсипати перед дітьми на столі комплект блоків Д’єнеша. Розглянути разом з дітьми: вони різної форми, кольору, розміру і товщини, але не звертати увагу малюка відразу на всі ці ознаки, просто назвати їх. В процесі маніпуляції з блоками діти звертають увагу на різний колір, форму, розмір, а також здогадуються, що з ними можна гратися: побудувати доріжку, башточку.

Граючи з блоками у діток раннього дошкільного віку, формується:

- уявлення про форму (круг, квадрат, трикутник, прямокутник), колір (червоний, жовтий, синій) і розмір (великі і маленькі) фігур;

- вміння порівнювати, прикладаючи одну до одної різні за величиною геометричні фігури (велика, маленька);

- вміння обстежувати предмети зором, дотиком, рухом;

- вміння оперувати поняттями «один» і «багато».

В молодшому дошкільному віці (4-й рік життя) закріплюються назви геометричних фігур та їх властивості: колір, величина, товщина, також вводиться поняття множини.

У дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя) формуються:

– знання характерних ознак трикутника (три кути, три сторони, уміння їх показувати), прямокутника (чотири кути, чотири сторони, дві протилежні сторони однакові), обстеження їх форми;

– вміння знаходити в навколишніх предметах схожість за формою з геометричними фігурами;

– розуміння, що геометричні фігури можна використовувати як еталони для визначення форми предметів;

– вміння порівнювати предмети за товщиною;

– вербалізація власної символіко – моделювальної діяльності;

– розвиток вміння виявляти та абстрагувати властивості фігур, аргументувати свій вибір, порівнювати предмети по одній-чотири властивості;

– розуміння слів «різні», «однакові».

Завдання з блоками Д’єнеша для діток старшого дошкільного віку (6-й рік життя) ускладнюються. Дітки вчаться:

– класифікувати та серіювати геометричні фігури за певною ознакою (величина, товщина, колір); за двома, трьома ознаками;

– ділити множини і групувати за загальними ознаками (ігри з обручами);

– виявляти інтерес до логіко – математичної діяльності; прагнути знаходити свої шляхи розв’язання завдань;

– розмірковувати, обґрунтовувати і, в разі потреби, обстоювати правильність свого міркування;

– довільно відтворювати наявні знання, використовувати їх у різних життєвих ситуаціях.

Поради дорослим

- В процесі ігор детально відслідковуйте свої дії і мову.

- Продумуйте звернену до дитини мову: думка повинна бути чітко вираженою, з мінімальною кількістю слів.

- Після пояснення змісту гри, зробіть паузу на декілька секунд. Дитина в цей час отримує можливість проявити свої здібності, самостійність, а ви прослідкуйте, як дитина зрозуміла гру.

- Коректуйте дії дитини мінімальними висловлюваннями, частіше використовуйте міміку, жести, усмішку, давайте можливість малюку здогадатися.

- Обов’язково емоційно підтримуйте дитину в процесі гри. При досягненні результату похваліть її: «Молодець! Ти сам здогадався! Розумничок!» з одночасною невербальною підтримкою (погладьте по голівці, похлопайте по спинці, покажіть жестом, поплескайте в долоні).

Ігри для дітей раннього та молодшого дошкільного віку

Дидактичні вправи з блоками Д’єнеша для дітей 2-3 років:

- погратися з блоками (доторкнутись, потримати в руках);

- знайти фігуру «таку ж» як ця за кольором, таку ж за розміром; таку ж за формою;

- таку ж і за кольором, і за розміром, і за формою;

- знайти не такі фігури за кольором, розміром, формою;

- знайти такі ж фігури за кольором, але не такі за формою, але не такі за кольором;

- побудувати «ланцюжок» фігур як можна довший.

Розвивальні ігри з використанням блоків Д’єнеша для дітей раннього віку (3-4-й рік життя):

Розвивальна гра «Намисто для матусі»

Мета: звернути увагу малюка тільки на одну ознаку блока (всі круглі).

Хід гри: із повного комплекту «Логічні блоки Д’єнеша» вибрати з дитиною всі круглі фігури (називаючи їх словом «фігури», а не «фігурки»). При цьому дорослий спочатку сам візьме одну круглу фігуру (незалежно від розміру), потім запропонує дитині: «Візьми собі теж круглу фігуру. О! Як їх багато! Давай виберемо всі круглі, зберемо намисто для мами». Дитина діє за прикладом дорослого на основі ігрової мотивації.

Аналогічно проводяться ігри: «Доріжка до дитячого садка», «Казкове сонечко», «Пряничний будиночок».

Розвивальна гра «Розсели фігури в будиночку»

Мета: вчити класифікувати фігури (трикутні і нетрикутні).

Матеріал: блоки Д’єнеша (об’ємні або площинні)

– Діти, подивиться, які гарні будиночки! Тут мають жити фігури. Але вони не можуть розселитися так, як визначив мер міста. Було зведено заселити будинок так, щоб у першій квартирі жили всі трикутні фігури, а у другій – усі не трикутні. Допоможіть мешканцям оселитись у нових помешканнях.

(Проводиться гра на класифікацію та абстрагування: із 24 блоків – фігур треба окремо вибрати трикутні та не трикутні. Дорослий хвалить за те, що вони допомогли фігурам правильно розселитися)

Розвивальна гра «Склади картинку»

Мета: розвивати уміння дітей викладати візерунок із геометричних фігур за зразком.

Матеріал: блоки Д’єнеша (об’ємні або площинні), зразки.

Завдання: дітям потрібно викласти на столах з геометричних фігур такий же візерунок, як і на зразку.

Ігри для дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя):

Розвивальна гра «Частування для ведмежат»

Матеріал: 9 зображень ведмежат, логічні фігури або блоки Д’єнеша.

Мета: розвиток вміння порівнювати предмет по одному-чотирьом властивостям; розуміння слів: «різні-однакові»; підведення до розуміння заперечення властивостей.

Хід гри (І варіант):

В гості до дітей прийшли ведмежата. Чим же будемо гостей частувати? Наші ведмежатка – солодкоїжки і дуже люблять печиво, причому різного кольору, різної форми. Який матеріал нам зручно «перетворити» в печиво? Звичайно, блоки або логічні фігури.

Давайте пригостимо ведмежаток. Пригощають дівчатка. Печиво в лівих і правих лапках повинно відрізнятися тільки формою. Якщо в лівій лапі у ведмедика «кругле» печиво, то в правій може бути або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не кругле).

А зараз пригощають хлопчики. Печиво в лапах ведмежат відрізняється тільки кольором.

В подальшій умові гри: відмінність печива по двом властивостям: кольору і формі; кольору і розміру; формі і розміру тощо.

ІІ варіант гри (для дітей старшого віку):

В роботі з дітьми старшого дошкільного віку можлива відмінність «печива» за 3-4-ма властивостями. В цьому випадку використовуються блоки Д’єнеша. У всіх варіантах дитина вибирає любий блок «печиво» в одну лапу, а в другу підбирає за правилом, запропонованим вихователем.

Для ІІ-го варіанту гри використовуються картки з символами властивостей.

Послідовність дій (алгоритм) гри:

- картки з символами кладуть зворотною стороною вгору;

- дитина виймає зі стопки любу картку;

- знаходить «печиво» з такою ж властивістю;

- шукає ще одне печиво, яке відрізняється тільки цією властивістю;

- пригощає ведмежатко;

- «записує», як пригощала ведмежатко.

Ускладнення: відрізняється не тільки за одним, а й за двома, трьома і чотирма властивостями. В іграх можуть бути елементи змагань, чия команда швидше почастує ведмежаток.

Сюжетно-дидактична гра «Магазин»

Мета: розвиток вміння виявляти і абстрагувати властивості; розвиток вміння роздумувати, аргументувати свій вибір.

Матеріал: картки з зображенням предметів, логічні фігури.

Хід гри: діти приходять в магазин, де представлений великий вибір іграшок. У кожної дитини по 3 логічні фігури – «гроші». На одну «грошову картку» можна купити тільки одну іграшку.

Правила купівлі: купити можна тільки таку іграшку, в якій є хоча б одна властивість логічної фігури. Правило можна ускладнити: вибір іграшки за двома властивостями (наприклад, великий квадрат,синій квадрат тощо).

Ігри для дітей старшого дошкільного віку (6-й рік життя):

Розвивальна гра «Ремонтуємо телевізори»

Мета:розвивати пам’ять, допомогти дітям зрозуміти, що таке алгоритм і орнамент.

Матеріал: блоки Д’єнеша, схеми.

Хід. Запропонувати дітям відремонтувати телевізор.

– Хто ремонтує телевізори? Давайте уявимо, що ми маленькі телемайстри і відремонтуємо телевізор. А для цього нам потрібно викласти ланцюжок фігур за схемою. Спочатку уважно розгляньте карту – схему. Починати роботу потрібно з фігури, яка розташована в верхньому лівому куті. А послідовність розташування фігур вам показує стрілочка. Ланцюжок повинен бути суцільним. Діти викладають ланцюжки з фігур. Схеми у всіх різні. Фігури викладаються в ланцюжок, звертаючи увагу на колір, або на форму, або на колір і форму. Молодці! Ланцюжки у всіх правильні. Телевізор відремонтовано.

Розвивальна гра з двома обручами

Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).

Матеріал: блоки Д’єнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості.

Хід гри: на підлозі – два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Ведучий пропонує кому-небудь стати в коло синього обруча (в коло червоного обруча; в загальну частину обох обручів; поза червоним обручем; всередині синього, але поза червоним; всередині червоного, але поза синім і червоним обручами). Потім діти розташовують блоки так, щоб всередині синього обруча опинились всі круглі блоки, а всередині червоного обруча – всі червоні. Після виконання практичного завдання по розташуванню блоків діти відповідають на чотири питання:

- Які блоки лежать всередині обох обручів?

- Всередині синього, але поза червоним обручем?

- Всередині червоного, але поза синім?

- Поза обома обручами?

Слід підкреслити, що блоки треба називати тут за допомогою двох властивостей – форми і кольору.

Розвивальна гра з трьома обручами

Мета: класифікація блоків за трьома властивостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша, три обручі (червоний, жовтий, синій).

Хід гри: ведучий кладе на підлогу три різнокольорові обручі так, щоб утворилося 8 областей. Після того, як ці області відповідним чином названі по відношенню до обручів (всередині всіх трьох обручів, усередині червоного і синього, але поза жовтим тощо) пропонується розташувати блоки, наприклад, так, щоб всередині червоного обруча опинилися всі червоні блоки, всередині синього – всі квадратні, а всередині жовтого – всі великі.

Після виконання практичного завдання діти відповідають на вісім (стандартних для будь-якого варіанту гри з трьома обручами) питань:

1. Які блоки лежать?

- всередині всіх трьох обручів?

- всередині червоного і синього, але поза жовтим обручем?

- всередині синього і жовтого, але поза синім обручем?

- всередині червоного і жовтого, але поза синім обручем?

- всередині червоного, але поза синім і поза жовтим обручем?

- всередині синього, але поза жовтим і червоним обручем?

- всередині жовтого, але поза червоним і поза синім обручем?

- поза всіма трьома обручами?

У грі з трьома обручами моделюється розбиття множини на вісім класів (попарно непересічних підмножин) за допомогою трьох властивостей (бути червоним, бути квадратним, бути великим).

Розвивальна гра «Опиши фігуру»

Мета: розвивати уміння дітей «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.

Матеріал: «чарівна торбинка» в якій знаходяться блоки Д’єнеша.

Завдання: діти витягують із чарівної торбинки геометричну фігуру, уважно розглядають її і за допомогою карток – кодів викладають властивості фігури.

Потім діти читають записане на картках – кодах. (Це круг. Він червоного кольору, товстий, великий. Це трикутник. Він жовтого кольору, тонкий, маленький)

ІІ варіант гри.

Діти записують фломастерами за допомогою знаків – кодів властивості фігури в готових табличках, а потім «читають» записане.

Розвивальна гра «Засели будиночок»

Мета: розвивати уміння дітей класифікувати фігури за їх ознаками (колір, форма, величина, товщина). Розвивати логічне мислення, увагу.

Матеріал: таблиці – будиночки,блоки Д’єнеша.

Завдання гри: розселити мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.

З блоками Д’єнеша можна пограти в дуже багато різноманітних ігор. При цьому самостійно придумуючи завдання, використовуючи допоміжні матеріали, альбоми з завданнями, різноманітні іграшки.

На мою думку, дітям буде цікаво гратися в різноманітні ігри з блоками.

Повну версію консультації з ілюстраціями можна завантажити за посиланням: "Логічні блоки".

Кiлькiсть переглядiв: 190

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.